Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w lutym tego roku ogłosiła przetarg na wykonanie ponad 6 tysięcy odwiertów geologicznych na planowanej trasie Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Zdaniem wojewody małopolskiego Krzysztofa Klęczara rozpoczęcie odwiertów geologicznych na trasie budowy BDI będzie faktycznym rozpoczęciem budowy nowej krajówki.
W piątek (12.04) GDDKiA poinformowała, że przetarg trzeba było unieważnić.
Przetarg był podzielony na sześć części, dwie oferty złożono tylko w jednej, dotyczącej odcinka między Jaroszowicami a Kalwarią Zebrzydowską. Najtańsza z nich przekraczała zaplanowany przez nas budżet o prawie 70 proc. - czytamy w komunikacie GDDKiA.
Właśnie dlatego przed ogłoszeniem kolejnego postępowania inwestor chce porozmawiać z przedstawicielami branży geologicznej i dowiedzieć się, co stanęło im na przeszkodzie w złożeniu ofert.
Jak twierdzi GDDKiA przetarg, na który spływa tak mało ofert, to bardzo rzadka sytuacja.
Spotkania z wykonawcami będziemy prowadzić w formie wstępnych konsultacji rynkowych, przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych. Zainteresowani mogą się na nie zgłaszać do 22 kwietnia. Szczegółowe informacje są na naszej stronie. Podczas wstępnych konsultacji rynkowych chcemy poznać możliwości techniczne i finansowe wykonawców i dowiedzieć się, jakich zmian w założeniach przetargu oczekują. Spotkania z wykonawcami planujemy zorganizować w maju, a po ich zakończeniu chcemy ponownie ogłosić zmodyfikowany już przetarg na przeprowadzenie badan geologicznych na obszarze BDI - dodaje GDDKiA w Krakowie.
Wyniki badań posłużą do przygotowania szczegółowej dokumentacji inwestycji. W 2021 roku GDDKiA przeprowadziła badania geofizyczne metodą elektrooporową (ERT, ang. Electrical Resistivity Tomography) i sejsmiczną (SRT-P, ang. Seismic Refraction Tomography; MASW, ang. Multichannel Analysis of Surface Waves). Metoda elektrooporowa wykorzystuje właściwość prądu elektrycznego, który przepływając przez dany materiał napotyka opór.
Poszczególne struktury geologiczne stawiają różny opór, dzięki czemu badanie ERT pozwala na poznanie budowy terenu. Podobne zjawisko wykorzystywane jest w badaniach sejsmicznych, w których wykorzystywana jest fala dźwiękowa. W zależności od budowy terenu rozchodzi się ona pod powierzchnią ziemi i odbija od struktur geologicznych na różny sposób. Te metody badań pozwalają poznać w pewnym przybliżeniu budowę geologiczną obszaru.
Dyskusja: