To chyba najdłuższy atak hakerski w historii polskiej informatyki. Mija 45 dzień, odkąd niemiecka spółka Ista, obsługująca podzielniki ciepła w Wadowicach, tłumaczy się w stylu "nie mamy Pana płaszcza i co Pan nam zrobi".
Przypomnijmy. Spółdzielnia Mieszkaniowa w Wadowicach nie potrafi się rozliczyć z lokatorami z minionego sezonu grzewczego, ani podać prognozowane rachunki na kolejny sezon, bo systemy teleinformatyczne... spółki Ista "zostały zaatakowane przez hackerów".
W domyśle... Ista utraciła dostęp do danych z podzielników przy kaloryferach, które mogłyby pozwolić na rozliczenie się spółdzielni z mieszkańcami.
Nie wiadomo też, czy i w ogóle te dane będą dostępne?
To skomplikuje sytuację Spółdzielni Mieszkaniowej w Wadowicach, bo jakoś to zużycie ciepła dostarczanego przez Termowad rozliczyć z lokatorami trzeba. Prawo energetyczne jest tutaj dla spółdzielni nieubłagane. Ostateczne rozliczenie kosztów centralnego ogrzewania, a tym samym wpłat zaliczkowych następuje w terminie 3 miesięcy od zakończenia danego okresu rozliczeniowego, czyli w praktyce okresu grzewczego.
W związku z atakiem hackierskim i utratą dostępu do danych z podzielników w Wadowicach, może się okazać - co zresztą właśnie się dzieje - że takie rozliczenie będzie niemożliwe.
Tymczasem spółka Ista informuje w najnowszym komunikacie, że... działa zgodnie z planem i jest w trakcie przywracania naszych systemów IT. Po 45 dniach udało jej się nawet... uruchomić pocztę mailową.
Informujemy, iż z dniem dzisiejszym uruchamiamy firmową pocztę mailową. Oznacza to, iż możecie kontaktować się z nami za pośrednictwem adresów mailowych. Zgłoszenia reklamacyjne, serwisowe prosimy kierować wyłącznie przez formularze na stronie www z których to będą one dalej procesowane przez naszych pracowników. Prosimy o ponowne wysłanie maili, które przesyłaliście Państwo do nas w okresie po 25 lipca br. - czytamy w najnowszym komunikacie.
Dyskusja: