Sprawa brakujących kursów komunikacji publicznej na terenie gminy Lanckorona i Stryszów od wielu miesięcy. Prywatni przewoźnicy zlikwidowali część połączeń, które według nich przynosiły straty.
Robiliśmy wszystko co w naszej mocy, aby bus dalej kursował dla państwa, niestety linia nie jest rentowna. Od 3 lat przynosi straty - poinformował mieszkańców latem 2019 roku przewoźnik.
Gminy postanowiły prosić urząd marszałkowski i pomoc w zorganizowaniu połączenia na trasie Stryszów-Lanckorona-Kraków. Już w styczniu 2020 roku otrzymały informację, że to niemożliwe. Kolejna próba również spotkała się z negatywną opinią Departamentu Infrastruktury Drogowej i Transportu w Urzędzie Marszałkowskim w Krakowie.
Tym razem urzędnicy Marszałka wyraźnie powiedzieli jakie mają priorytety. Sami nie będą finansować trasy, której spora część zbiega się z liniami kolejowymi nr 98,99 i 117.
Województwo Małopolskie przez okres rocznego rozkładu jazdy pociągów 2019/2020 w ramach dofinansowania zadać związanych z organizacją regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich ( na wymienionych liniach - dop. red) przekazało kwotę 20,8 mlz zł. Po modernizacji linii kolejowych 98, 99, 117, Województwo Małopolskie jako organizator przewozów zamierza istotnie zwiększyć częstotliwość kursowania pociągów od Kalwarii Zebrzydowskiej w stronę Krakowa - poinformował Michał Pierzchała, dyrektor Departamentu Infrastruktury Drogowej i Transportu w Urzędzie Marszałkowskim w Krakowie.
Właśnie w związku z tym władze wojewódzkie twierdzą, że "bardziej uzasadnione niż uruchamianie bezpośrednich przewozów autobusowych do Krakowa jest uruchamianie przewozów o zasięgu gminnym i powiatowym o charakterze dowozowym do stacji i przystanków leżących w ciągu linii kolejowej nr 97".
Dyskusja: