Klient z internetu – jak to zrobić?
Wydawało się, że przyrost liczby sklepów online, z jakim mieliśmy do czynienia podczas pandemii, jest nie do pobicia. Tymczasem z danych wywiadowni Dun & Bradstreet Poland wynika, że tylko w pierwszym półroczu 2023 roku liczba sklepów WWW zwiększyła się o 3,9 tys. To rekordowy rezultat – zazwyczaj tyle ich powstawało w rok. W przypadku utrzymania trendu, do końca roku liczba sklepów internetowych w Polsce może wynosić 65 tys. Oczywiście robimy zakupy nie tylko w nich, ale również zamawiamy usługi za pośrednictwem stron firm. Konkurencja w sieci jest duża, a dotarcie do klienta wymaga inwestowania w działania marketingowe. Które pomogą Ci zdobyć zamówienia i zapytania?
Pozycjonowanie strony w Google
Według Statcounter wyszukiwarka Google ma w Polsce blisko 95% udziału w rynku. To powoduje, że za jej pośrednictwem możesz dotrzeć do milionów odbiorców. Aby jednak mogli znaleźć Twoją ofertę, najpierw musisz wypozycjonować serwis. Trzeba zwrócić uwagę nie tylko na wybrane elementy SEO, ale tak naprawdę kompleksowo przygotować witrynę, aby spełniała wymagania Google. Według BrightEdge to właśnie wyszukiwarka zapewnia witrynom średnio o 1000% więcej ruchu niż organiczne social media. Co zrobić, aby budować widoczność?
Wpływ na pozycje zajmowane przez witrynę ma około 200 czynników, a wśród nich część jest szczególnie ważna. Zaliczamy do niej optymalizację treści. Content na stronie powinien zawierać frazy wyszukiwane przez internautów, którzy szukają danej rzeczy czy usługi. Istotne, aby słowa kluczowe były użyte w odpowiednich miejscach. Kolejnym ważnym elementem jest optymalizacja techniczna. Należy wyeliminować błędy związane z indeksowaniem, dostosować witrynę pod Core Web Vitals, zapewnić wersję dostosowaną do urządzeń mobilnych, utworzyć mapę strony i podjąć inne działania, które w danym przypadku są niezbędne. Te ustala się indywidualnie na podstawie audytu SEO.
Innym istotnym elementem są odnośniki prowadzące do witryny. Należy je pozyskiwać ze stron wysokiej jakości, o dobrej widoczności, najlepiej powiązanych tematycznie. Większe znaczenie od ich liczby, ma jakość.
Google Ads
Osiągnięcie dużego ruchu dzięki pozycjonowaniu wymaga czasu. Efekt powinien narastać z miesiąca na miesiąc, ale przecież zależy Ci na działaniach, które od razu przyniosą ruch i klientów. Rozwiązaniem jest kampania w Google Ads. To system reklamowy, dzięki któremu możesz promować markę w wynikach wyszukiwania, na stronach należących do sieci Google (to m.in. największe w Polsce portale), Gmailu i na YouTube. Przeważnie płacisz za każde przekierowanie, ewentualnie za 1000 odsłon w przypadku materiałów wideo. Czy jednak internauci klikają takie reklamy?
Według Worldstream średni współczynnik klikalności dla Google Ads wynosi 2%. Ważniejsze jest jednak to, że 65% klika je, gdy chcą dokonać zakupu. Jeśli Twoja reklama pokazuje to, czego szukają, możesz być tym, który uzyska kliknięcie i sprzedaż. Google Ads sprawdza się jako reklama w niemal każdym biznesie.
Social media
Serwisy społecznościowe cieszą się w Polsce ogromną popularnością. Korzysta z nich ponad 27 milionów mieszkańców, a liderem pod względem liczby użytkowników jest Facebook. Dzięki social mediom możesz docierać do grupy docelowej poprzez systemy reklamowe i przeróżne rozwiązania, które zapewniają poszczególne serwisy.
Facebook umożliwia prowadzenie fanpage'a, grupy tematycznej, a także reklamę w ramach Facebook Ads. Ten ostatni pozwala pozyskiwać ruch od razu po rozpoczęciu działalności. Masz duże możliwości pod względem wyboru grupy docelowej i wyświetlania reklam tym, którzy rzeczywiście są zainteresowani Twoją ofertą. Weź pod uwagę inne serwisy społecznościowe. Oceń, przez który możesz dotrzeć do klientów. Nie oceniaj pochopnie. TikTok kojarzy się z nastolatkami, a tymczasem z serwisu korzysta mnóstwo dorosłych. Witryna pozwala dotrzeć poprzez jej system reklamowy do ponad miliarda takich użytkowników. Być może w przypadku Twojej działalności znakomicie sprawdzi się LinkedIn albo Instagram? Warto przetestować możliwości, jakie dają poszczególne serwisy społecznościowe.
Porównywarki cen
Prawdopodobnie każdy, kto kupuje online, kiedykolwiek korzystał z takich witryn. Porównywarki cen ułatwiają znalezienie danego produktu w najniższej cenie. Jako korzystający z takiej reklamy, płacisz za każde kliknięcie – to główny model rozliczeń, a koszt jednego przekierowania wynosi od kilkudziesięciu groszy do nawet ponad 1 zł. Czy to jednak forma reklamy dla każdego? Niestety nie.Porównywarki mają sens, jeśli dany produkt jesteś w stanie zaoferować w atrakcyjnej cenie. Przy zdecydowanie wyższej niż u konkurentów, trudno oczekiwać, aby taka forma przyniosła efekt.
E-mail marketing
Ta jedna z najstarszych form działań marketingowych pozostaje skuteczna, a niektóre analizy wręcz pokazują, że potrafi przynieść lepsze efekty niż inne rodzaje reklamy. Oczywiście, uzyskanie takiego rezultatu jest możliwe, jeśli kampania będzie przeprowadzona profesjonalnie – trafi do osób, które należą do grupy docelowej, a nie przypadkowych adresatów. Według analizy przeprowadzonej przez Omnisend, jeden dolar zainwestowany w kampanię przyniósł średnio 40 dolarów zwrotu. Dlatego potencjał takich działań jest ogromny. Warto budować własną bazę korzystających z newslettera, którzy mogą się stać Twoimi stałymi klientami.
To tylko wybrane rodzaje działań marketingowych online. Warto testować różne i analizować, które przynoszą najlepsze wyniki sprzedażowe.
REKLAMA
Dyskusja: