Co to jest e-commerce i jakie są prognozy dotyczące rozwoju branży?
Czym właściwie jest e-commerce? Nazwa pochodzi od angielskiego zwrotu electronic commerce. To z kolei w tłumaczeniu na polski oznacza po prostu handel elektroniczny, przy czym obejmuje on zarówno handel B2B (business to business) jak i B2C (business to consumer). Przyjmuje się, że początki polskiego e-commerce sięgają już 1977 r., kiedy uruchomiono pierwszy polski sklep internetowy firmy Terent. Prawdziwy przełom miał miejsce dopiero w 1999 r., kiedy powstało Allegro – czyli największa polska platforma sprzedażowa w internecie.
Jaka jest jednak obecna sytuacja branży e-commerce i jakie są prognozy dotyczące jej przyszłości? Z raportu „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027" opracowanego przez firmę doradztwa strategicznego Strategy&Polska wynika, że do 2027 r. wartość rynku e-commerce w Polsce sięgnie nawet 187 mld zł – wobec 92 mld zł w 2021 r. Tym samym w przeciągu zaledwie kilku lat wartość rynku ma się podwoić.
Tak gwałtowny rozwój branży e-commerce nie powinien jednak mocno dziwić – i to nie tylko ze względu na pandemię. Polacy już od jakiegoś czasu coraz chętniej kupują przez internet, oszczędzając w ten sposób nie tylko czas, ale często również i pieniądze – korzystając z atrakcyjnych promocji w sklepach internetowych. Warto też pamiętać, że Polacy, zwłaszcza ci młodsi, sporo czasu spędzają właśnie w sieci. Tym samym dla nich zakupy internetowe często są pierwszym wyborem.
Rozwój e-commerce i prognozy na kolejne lata wymuszają na firmach nieustanne poszukiwanie pracowników specjalizujących się w tej branży. To dobra wiadomość dla osób, które rozważają karierę w e-commerce. A warto jednocześnie podkreślić, że z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń (dane ze stycznia 2023 r.) wynika, że mediana zarobków e-commerce managerów wynosi 8640 zł brutto. Tym samym specjaliści pracujący w tej branży mogą liczyć na bardzo dobre zarobki.
Szkolenie z e-commerce: w jaki sposób zdobyć potrzebną wiedzę?
Osoby, które chcą się przebranżowić i zdobyć wiedzę potrzebną do pracy w handlu internetowym lub osoby dopiero rozpoczynające swoją karierę zawodową, mogą zapisać się na kurs e-commerce. Przy jego wyborze warto jednak zwrócić uwagę na to, by program nauczania był kompleksowy – tak jak w przypadku oferty Żaka (na jej temat można przeczytać więcej na stronie https://zak.edu.pl/oferta-edukacyjna/ksztalcenie-jednoroczne/e-commerce). Na zajęciach w Żaku omawiane są nie tylko trendy i tendencje dotyczące zachowań konsumenckich i customer experience, ale również m-commerce, kwestie prawne z zakresu e-commerce, marketing sklepów internetowych czy procesy logistyczne. Dzięki temu osoba, która ukończy takie kształcenie, będzie nie tylko rozumieć funkcjonowanie e-sklepu, ale też – wiedzieć, jak przyciągnąć klientów i jak zarządzać całym procesem. Pracownicy z taką wiedzą i umiejętnościami bez przeszkód znajdą zatrudnienie zarówno w niewielkich sklepach internetowych, jak i dużych firmach, dla których przychody z e-commerce stanowią tylko część wszystkich przychodów przedsiębiorstwa.
REKLAMA
Dyskusja: