Budowa obwodnicy Zatora , która połączy drogi krajowe nr 28 i nr 44 jest pilotażowym projektem GDDKiA z zastosowaniem technologii BIM. Oddział GDDKiA w Krakowie pod koniec 2017 r. podjął decyzję o przeprowadzeniu projektu pilotażowego z zastosowaniem BIM. Building Information Modeling jest nowoczesną technologią, w której stosuje się trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów, uwzględniające wszystkie niezbędne informacje, do wykorzystanie na każdym etapie inwestycji: od projektu przez realizację po odbiór prac.
Na początku tego roku zdecydowano się rozłożyć w czasie procedury i ogłoszony właśnie przetarg dotyczy opracowania kompleksowej dokumentacji projektowej i opracowań towarzyszących, z zastosowaniem metodyki i narzędzi BIM oraz uzyskania decyzji administracyjnych i sprawowanie nadzoru autorskiego nad robotami. Oferty można zgłaszać do 5 września 2019 r.
Następnie GDDKiA ogłosi przetarg na wyłonienie Wykonawcy robót budowlanych dotyczących budowy obwodnicy Zatora. Planowany termin ogłoszenia tego przetargu to koniec 2021 r. Planowany termin podpisania umowy z Wykonawcą robót budowlanych to czerwiec 2022 r., a zakończenie robót to koniec 2023r.
Istniejąca droga krajowa DK28 przechodzi przez ścisłe centrum Zatora i kilkaset metrów od rynku dochodzi do DK44. Po wybudowaniu obwodnicy odciążone zostanie centrum miasta, poprawi się bezpieczeństwo i przepustowość. Ruch tranzytowy zostanie przeniesiony poza centrum miasta. Usprawnieni się układ komunikacyjny i poprawią warunki ekologiczne mieszkańców miasta i gminy Zator, mieszkających w korytarzu dróg krajowych nr 28 i nr 44. Powstanie szansa na zwiększenie aktywizacji gospodarczej terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie inwestycji.
Dyskusja: