Dla fascynatów historycznych budowli ta może być nie lada gratką. Zazwyczaj znika pod głębią wody kanału Łączany-Skawina przebiegającego przez Brzeźnicę. Chodzi o tak zwany syfon, a mianowicie o największy z kilku znajdujących się na terenie gminy Brzeźnica. Od kilku tygodni trwają bowiem prace remontowe i konstrukcja została odsłonięta. Biblioteka gminna w Brzeźnicy postanowiła przypomnieć historię tej budowli, która ma już 100 lat (!).
Inwestycję zaplanowano pod koniec XIX w., a prace rozpoczęto na początku XX w. i określano jako Kanał Galicyjski, jak również Kanał Małopolski.
Inauguracyjne uroczystości z udziałem licznych dostojników polskich i austriackich odbyły się w Brzeźnicy - 27 grudnia 1911 r. Przedsięwzięcie powstawało jako budowa jednej z kilku dróg spławnych Austrii. Kanał płynący przez Brzeźnicę miał łączyć Dunaj-Odrę-Wisłę-Dniestr. Planowano, że będzie miał 804 km długości. Zawierucha I Wojny Światowej przerwała pierwotny zamysł. Z okresu międzywojennego pochodzą w gminie Brzeźnica mosty na kanale, których konstrukcje wykonane są z kamienia i stali - opisuje historię budowli Wiesława Jarguz, dla Gminnej Biblioteki w Brzeźnicy.
Z kolei z zapisów Zbigniewa Siedlarza, koordynatora Stowarzyszenia ds. Promocji i Rewitalizacji Wiślanego Szlaku Żeglownego wyczytamy, że do wybuchu I wojny światowej wykonano wstępne prace ziemne na odcinku od Zatora do Skawiny.
W latach 30. XX w. kontynuowano budowę kanału, określając go mianem - Kanał Śląsk-Kraków. Jeszcze w 1938 roku Ilustrowany Kuryer Codzienny opisywał, że prace budowlane prowadzone były na 5 odcinkach kanału: w Spytkowicach, Ryczowie, Brzeźnicy , Wielkich Dworach i Ludwinowie. Plan runął wraz z nadejściem kolejnej wojny.
}} Sierpień 1938, Brzeźnica. Budowa Kanału Śląsk - Kraków (Narodowe Archiwum Cyfrowe).
W 1946 roku powstał projekt drogi wodnej Modrzejów-Kraków-Opatowiec, jednak prac nie doprowadzono do finału. Wybudowane w ramach tego projektu stopnie wodne, spełniają różne inne zadania, np. stopień wodny Łączany z lat 1955-1958, bazując na fragmencie starego kanału tworzy Kanał Łączany -Skawina, który dostarcza wodę chłodniczą do elektrociepłowni w Skawinie - pisze pani Wiesława Jarguz.
I teraz ciekawostka. W grudniu zeszłego roku wrócono do planów rozbudowy istniejącego, na razie "ślepego" kanału łączącego Wisłę z Dunajem.
W Oświęcimiu odbyła się konferencja poświęcona projektowi, a także odbudowie żeglugi śródlądowej w Polsce. Wzięli w niej udział przedsiębiorcy, armatorzy, przedstawiciele gmin, m.in. z Małopolski i Śląska, uczelni wyższych i stowarzyszeń zainteresowanych wykorzystaniem największych rzek w Polsce gospodarczo i turystycznie.
Koszt projektu może wynieść nawet kilkanaście miliardów Euro, a sama budowa może potrwać nawet 20 lat. Zebrani w czasie konferencji nie ukrywali jednak, że taka droga wodna może być potrzebną alternatywą dla transportu drogowego.
Specjaliści zauważają bowiem, że jeden transport rzeczny w postaci zestawu barek, może przewieźć tyle towarów co 52 tiry! Takie rozwiązanie na pewno ucieszyłoby mieszkańców miejscowości przyległych do drogi krajowej nr 44, która nie bez przyczyny nazywana jest często "drogą śmierci".
}} Zobacz więcej zdjęć z remontowanego syfonu w Brzeźnicy TUTAJ
Źródło: Gminna Biblioteka w Brzeźnicy
Dyskusja: