Proces wprowadzania zmian w systemie rusza już w 2017 roku i ma zakończyć się w 2022 roku. 1 września 2017 roku rozpocznie szkołę powszechną pierwszy rocznik, który w całości zostanie objęty zreformowanym systemem edukacji. Dzisiejsi absolwenci piątej klasy szkoły podstawowej, za rok nie pójdą do gimnazjum, ale rozpoczną naukę w siódmej klasie.
Dzisiejsi gimnazjaliści oraz absolwenci szóstej klasy dokończą swoją edukację na obowiązujących dotychczas zasadach. Punkt przełomowy: wrześniu 2019/2020 roku w liceach, technikach i szkołach branżowych spotkają się absolwenci nowej ósmej klasy szkoły powszechnej oraz starego gimnazjum (rocznik 2003 i 2004*). Szkoły będą musiały poradzić sobie z pomieszczeniem dwóch nowych roczników uczniów a także z zasadami przyjęcia do szkół. Podwójny rocznik to podwójna konkurencja o miejsce w wybranym liceum. Szczegółów dotyczących zasad rekrutacji do szkół ponadpodstawowych ministerstwo na razie nie ujawniło.
Najważniejsze różnice między starym a nowym systemem to zamiast 6 lat szkoły podstawowej, 3 lat gimnazjum i 3 lat liceum, czeka nas powrót do systemu sprzed 1999 roku, czyli: 8 lat szkoły powszechnej i 4 lata liceum lub 5 lat technikum.
Zamiast 3 lat edukacji wczesnoszkolnej, najmłodsi uczniowie przez 4 pierwsze lata będą zdobywać wiedzę pod okiem jednego nauczyciela prowadzącego. Nauka wielu przedmiotów przez różnych nauczycieli rozpocznie się dopiero od piątej klasy szkoły podstawowej.
W czwartej klasie szkoły podstawowej pojawi się nowy przedmiot – propedeutyka – który stopniowo będzie zapoznawał małych uczniów z takimi przedmiotami jak matematyka czy historia.
Szkoły zawodowe zostaną zastąpione dwuetapowymi, pięcioletnimi szkołami branżowymi, w których kształcenie w pierwszym etapie zajmie trzy, a w drugim dwa lata.
Zmieni się program nauczania. Nowy system całkowicie odejdzie od nauczania zintegrowanego. Z planów lekcji ma zniknąć między innymi przyroda, a powrócić biologia, chemia, geografia i fizyka. Pojawi się też więcej godzin historii i języka polskiego. Nauczyciele dostaną też konkretny program do realizowania podczas godziny wychowawczej, która dotychczas odbywała się na zasadach określanych przez samego wychowawcę.
Masz dziecko w podstawówce? Sprawdź co je czeka!
Dyskusja: