Budowa obwodnicy południowej miasta w Wadowicach to przedsięwzięcie, które ma zielone światło ratusza i GDDKiA. Nowa droga ma zmniejszyć korki w mieście i pozwolić szybciej poruszać się po głównych trasach dzięki częściowemu rozłożeniu ruchu tranzytowego.
W związku z zleceniami Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie władze miasta zdecydowały się na przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. W imieniu miasta raport przygotuje pracownia inżynierska Klotoida, która projektuje przedsięwzięcie.
Raport powinien zawierać analizę wariantową przebiegu planowanej drogi, choć już konkretny przebieg po konsultacjach z mieszkańcami został wybrany i jest już ostateczny.
Ponadto powstaną analiza możliwych konfliktów społecznych, analiza oddziaływania hałasu, analiza oddziaływania emisji gazów i pyłów na jakość powietrza, opis prac związanych z budową obiektów inżynierskich (mostów, kładki pieszo - rowerowej itp.) oraz sposób ich prowadzenia. Zamówiony raport ma zawierać informacje na temat systemu odwodnienia drogi i obiektów inżynierskich oraz podanie przewidywanej ilości wód opadowych i roztopowych odprowadzanych z tych terenów. Raport oceni wpływ inwestycji na korytarz ekologiczny i możliwość migracji zwierząt, wpływ na chrząszcze saproksyliczne oraz wpływ na przedmioty ochrony obszaru Natura 2000 Dolina Dolnej Skawy i będzie zawierał analizę możliwości wpływu na płazy, z uwagi na potencjalną możliwość bytowania płazów na terenach z wysokim poziomem wody i w sytuacji potwierdzenia ich występowania zaproponować działania minimalizujące.
Dopiero tak przygotowany raport pozwoli na dalsze projektowanie nowej drogi.
Jak to w Wadowicach już bywało przy tego rodzaju inwestycjach, pojawiły się "nieśmiałe protesty" mieszkańców, ale szczęśliwie dla inwestora nie były one kategoryczne, w dodatku ograniczały się do niewielkiej liczby osób mieszkających w pobliżu planowanej drogi. Tym samym nie przejmując się uciążliwością dla garstki osób, miasto postanowiło, że projektowanie inwestycji dla dobra całej gminy będzie kontynuowane.
Nowa obwodnica będzie miała półtora kilometra długości i pobiegnie od ronda generała Okulickiego wzdłuż Skawy do drogi krajowej w Gorzeniu Dolnym. Rondo gen. Leopolda Okulickiego, z uwagi na prognozowane natężenie ruchu, zostanie znacznie powiększone i rozbudowane do ronda turbinowego z dwupasmowymi wlotami i dwupasmowym wylotem w kierunku obwodnicy. Dalej zaprojektowano kolejne rondo i przebudowę ulicach Polnej oraz Błonie.
Będzie to droga klasy GP – Główna o ruchu przyspieszonym z ekranami akustycznymi i średnią prędkością 80km/h. W ratuszu zakładają, że w znacznym stopniu wyprowadzi ruch z ulic: Lwowska, Putka, Zegadłowicza i alei Matki Bożej Fatimskiej w Wadowicach. Łączny koszt budowy, która ma rozpocząć w 2024 roku, szacuje się na około 70 milionów złotych. Budową drogi zajmie się GDDKiA. Będzie to największa inwestycja drogowa realizowana w gminie w 30 - letniej historii samorządu.
Dyskusja: