Wadowice walczą z czasem. Nierozsądna polityka poprzednich władz, a także protesty garstki mieszkańców, blokujących przez dziesięć lat budowę Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, zafundowały miastu komunikacyjny Armagedon.
Już dziś w godzinach południowych ciężko się przedostać przez Wadowice. Niestety, może być jeszcze gorzej.
Perspektywa dziesięcio i dwudziestoletnia wskazuje, że bez budowy południowej obwodnicy i Beskidzkiej Drogi Integracyjnej Wadowice staną się komunikacyjnym potworkiem, czyli zakorkowanym miastem duszącym się na co dzień w spalinach dziesiątek tysięcy samochodów.
Pracownia Klotoida z Krakowa, projektująca dla miasta nową obwodnicę, wykonała symulację natężenia ruchu. Wynika z niej, że budowa obwodnicy i BDI pozwoli na znacznie, nawet o połowę zmniejszenie natężenia ruchu w samym centrum Wadowic.
Obecnie po wybraniu przebiegu trasy obwodnicy południowej, trwają prace nad przygotowaniem decyzji środowiskowej wraz z uzyskaniem decyzji o budowie. Potrwają one do sierpnia przyszłego roku.
Nowa obwodnica będzie miała półtora kilometra długości i pobiegnie od ronda generała Okulickiego wzdłuż Skawy do drogi krajowej w Gorzeniu Dolnym. Będzie to droga klasy GP – główna o ruchu przyspieszonym z ekranami akustycznymi i średnią prędkością 80km/h. W ratuszu zakładają, że znacznym stopniu wyprowadzi ruch z ulic: Lwowska, Putka, Zegadłowicza i alei Matki Bożej Fatimskiej w Wadowicach.
Łączny koszt budowy, która ma rozpocząć w 2024 roku, szacuje się na około 70 milionów złotych. Będzie to największa inwestycja drogowa realizowana w gminie w 30 - letniej historii samorządu. Dzięki porozumieniu gminy i rządu, które podpisano w październiku 2019 roku, cała inwestycja zostanie w 100 procentach sfinansowana z budżetu państwa w ramach rządowego programu "100 obwodnic". Do zadań gminy należy wypłata odszkodowań za nieruchomości przejęte na mocy decyzji ZRID.
:: Natężenie ruchu w ciągu dnia na trasach w południo-wschodniej części Wadowic według badań ruchu z 2020 r.
:: Rok 2028. Natężenie ruchu w ciągu dnia według symulacji, która zakłada, że nie została wybudowana obwodnica, nie ma też BDI.
:: Rok 2043. Natężenie ruchu, gdy nie wybudowano obwodnicy południowej, natomiast jest już oddana do użytku BDI.
:: Natężenie ruchu w ciągu dnia w 2028 roku po oddaniu do użytku południowej obwodnicy miasta.
:: Rok 2043. Rozwiązanie optymalne, po oddaniu do użytku obwodnicy południowej oraz drogi ekspresowej BDI.
Dyskusja: