W piątek (3.12) podpisano umowę za prawie 23 mln zł na budowę łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej.
Małopolska zyskuje dzięki rządowym inwestycjom kolejowym. Pasażerowie doceniają skrócenie czasu podróży i podniesienie ich komfortu. Kolejne inwestycje na małopolskiej sieci kolejowej pokazują naszą determinację w dążeniu do likwidacji wykluczenia komunikacyjnego i są drogą do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Wybudowanie łącznicy wyeliminuje konieczność zmiany kierunku jazdy pociągów na stacji Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona i umożliwi bezpośredni przejazd na trasie Kraków – Bielsko-Biała – Kraków.
To rozwiązanie usprawni ruch kolejowy i pozwoli skrócić nawet o blisko kwadrans podróże z Krakowa do Wadowic, Andrychowa i Bielska-Białej.
Łącznica kolejowa, to nowy odcinek toru, który połączy dwie zelektryfikowane linie: nr 97 Skawina – Żywiec i nr 117 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko Biała. Wybudowany zostanie ok. 500 m nasyp. Na obiekcie zaplanowano tor, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Zamontowana zostanie sieć trakcyjna. Sprawny i bezpieczny przejazd pociągów zapewni również rozbudowa mostu w miejscu połączenia łącznicy z linią Skawina – Żywiec.
Zgodnie z podpisaną umową, budowę nowego odcinka toru poprzedzi przygotowanie projektów wykonawczych.
Oddanie łącznicy do eksploatacji przewidziane jest w drugim półroczu 2023 r.
PKP PLK zwiększają możliwości i atrakcyjność kolei dzięki efektywnemu wykorzystaniu środków z programów unijnych. Prace między Wadowicami a Andrychowem już poprawiły komfort i bezpieczeństwo podróżowania.
Dostęp do kolei zwiększył nowy przystanek Osiedle Podhalanin, a także zmodernizowane perony na stacji Andrychów i przystankach w Choczni, Choczni Górnej, Inwałdzie. Wszystkie obiekty pasażerskie dostosowano do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Bezpieczeństwo zwiększają wymienione tory wraz z siecią trakcyjną oraz prace na 40 przejazdach kolejowo-drogowych. Kontynuowana jest budowa mijanki w Barwałdzie Średnim.
Prace realizowane są w ramach projektu o wartości 129 mln zł: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 117 odcinek Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Wadowice – granica województwa" (Etap I), współfinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego. Ich zakończenie zaplanowano na czerwiec 2022 r.
Od grudniowego rozkładu jazdy pociągi pojadą nowym torem między Skawiną a Suchą Beskidzką, przez stację Sucha Beskidzka oraz zmodernizowanym odcinkiem Osielec – Skawa i Raba Wyżna – Nowy Targ.
Ważnym efektem inwestycji na zakopiance są komfortowe stacje i przystanki, ułatwiające dostęp do kolei. Sprawność jednotorowej „zakopianki" zwiększają prace, obejmujące tory wraz z siecią trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz przejazdy kolejowo-drogowe i obiekty inżynieryjne.
Prace na kolejowej „zakopiance" przewidziano do 2023 r. Dzięki nim, skrócą się podróże z Krakowa do Zakopanego do ok. 2 godzin. Wybudowane łącznice w 2017 r. – w Suchej Beskidzkiej i w Krakowie – pozwoliły skrócić czas podróży z 3,5 godz. do około 3 godz. dla najszybszych pociągów.
Na modernizację kolejowej „zakopianki", w ramach projektu „Prace na liniach nr 97, 98, 99, na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane", przeznaczono przeszło 1,1 mld zł. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dyskusja: