Coraz więcej gmin zaczyna porządkować swój krajobraz wprowadzając zasady umieszczania reklam w przestrzeni publicznej. Takie prawo daje im ustawa krajobrazowa, która weszła w życie w 2015 roku.
Rada gminy może ustalić w formie uchwały jako prawa miejscowego zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane – powiedziała Nowinom Andrychowskim Urszula Odrzywolska-Mazgaj, kierownik Wydziału Architektury i Urbanistyki UM w Andrychowie.
Dlatego Andrychów przygotował propozycję rozwiązania problemu jakim jest nagromadzenie krzykliwych reklam, wystaw itp. Podzielił miasto i gminę na trzy strefy. W każdej z nich będą obowiązywały inne zasady.
Pierwsza to obszar starego miasta z Rynkiem i przyległymi uliczkami – to strefa „A", ścisłej ochrony konserwatorskiej ze względu na historyczny układ urbanistyczny miasta. Druga „B" to pozostały obszar miasta i część Inwałdu, z wyłączeniem części południowo-wschodniej na południe od linii kolejowej i na wschód od ul. Jarosława Dąbrowskiego. Jeszcze inną strefę stanowić będą tereny sołectw i wcześniej wymienione i odłączone ze strefy „B" części miasta objęte Parkiem Krajobrazowym Beskidu Małego - czytamy w Nowinach Andrychowskich.
Przykładowo, w najściślejszym centrum miasta, banner reklamowy nie będzie mógł mieć więcej niż 1 metr kwadratowy. Od wejścia w życie uchwały, mieszkańcy będą mieli 2 lata czasu na przystosowanie się do nowych wymagań. Wcześniej jednak projekt zostanie wystawiony do konsultacji publicznych. Stanie się to za kilka dni. Po tych konsultacjach planowana jest też debata publiczna.
Dyskusja: