W ostatnich dniach wakacji, z inicjatywy Augustyna Ormantego, burmistrza Kalwarii, odbyło się spotkanie w sprawie likwidacji przejazdów kolejowych m.in. na terenie Barwałdu.
Jeszcze przed sezonem urlopowym informacja ta zelektryzowała mieszkańców, którzy postanowili zaprotestować przeciwko proponowanym zmianom. Według założeń z mapy drogowej Barwałdu Górnego, miałoby zniknąć nawet 6 z 10 istniejących przejazdów kolejowych.
Do akcji włączyli się przedstawiciele samorządu kalwaryjskiego, a także radny wojewódzki Filip Kaczyński, który zapytał wojewodę o plany PKP.
Okazuje się, że linia 117, która przebiega przez Kalwarię Zebrzydowską, jest tą z największą liczbą przejazdów w całej Polsce. Średnio co 400 m jest jakaś przeprawa dla samochodów. To zmniejsza prędkość pociągów, minimalizując ich ekonomiczność. Stąd plany zarządcy kolei.
Tymczasem okazuje się, że działania mieszkańców wspartych przedstawicielami administracji państwowej, przyczyniły się do pewnych konkluzji. 30 września odbyło się spotkanie, na którym kolejarze przychylili się do części postulatów protestujących.
Podczas spotkania wyraziłem nadzieję, że PKP wspólnie z mieszkańcami wypracuje satysfakcjonujące obie strony rozwiązanie. Nie można bowiem zapomnieć o tym, że mieszkańcy budowali swoje domy mając łatwy dojazd do posesji i dzisiaj ten stan zostaje zaburzony. Dlatego jestem zadowolony z koncyliacyjnego podejścia PKP, które będzie prowadzić konsultacje zarówno z władzami jak i mieszkańcami, którzy są skłonni zrezygnować z kilku najniebezpieczniejszych przejazdów. W zamian pozostałe przejazdy kolejowe mogą zostać zmodernizowane tak by były nowoczesne i w pełni bezpieczne - mówi obecny na spotkaniu z kolejarzami Filip Kaczyński, radny sejmiku województwa małopolskiego.
PKP informuje, że spośród sześciu planowanych do likwidacji przejazdów kolejowych, tylko trzy byłyby wzięte pod uwagę.
Trzy pozostałe mogłyby być likwidowane tylko w niektórych wariantach. [...] Żadne decyzje odnośnie likwidacji przejazdów nie zapadły. PKP Polskie Linie Kolejowe SA będzie prowadzić konsultacje w tej sprawie z zarządcami dróg, ale nie wyklucza także konsultacji z osobami fizycznymi - informuje Centrum Realizacji Inwestycji region Południowy PKP.
Dyskusja: