Nieco ponad 23 mln zł ma kosztować pierwszy etap przygotowawczy inwestycji, którą jest Beskidzka Droga Integracyjna. Ta kwota została wpisana w budżet państwa i można ją wydatkować.
Co jest czynione, ponieważ w ramach tego etapu całkiem niedawno przygotowano decyzję środowiskową pozwalającą na budowę BDI w wyznaczonym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad projekcie wstępnym. Pozostałe pieniądze przeznaczone zostaną na opracowanie Koncepcji Programowej (KP).
Inwestycję na terenie gminy Wadowice skutecznie utrudniają na razie władze, które oprotestowały decyzję środowiskową. Czy problemy przy uzyskaniu "spokoju inwestycyjnego" mogą być powodem wyboru innego projektu przez rządzących? Inwestor, który ma do wyboru kilkanaście równie ważnych projektów, zapewne wolałby rozpocząć pracę nad tymi "bezproblemowymi".
Tymczasem obliczono wstępnie, że koszt budowy BDI będzie bardzo duży i wyniesie około 4 mld 340 mln zł.
Z uwagi na niewystarczające środki finansowe przeznaczone na budowę dróg krajowych, nie wszystkie priorytety inwestycyjne będą mogły być zrealizowane - pisze w odpowiedzi na zapytanie posła Mirosława Suchonia, Jerzy Szmit z Ministerstwa Infrastruktury.
Resort infrastruktury jednocześnie zapewnia, że z determinacją dąży do stworzenia spójnego systemu dróg szybkiego ruchu w jego optymalnym kształcie.
Chcielibyśmy aby nowo wybudowana sieć dróg ekspresowych i autostrad odpowiadała na najpilniejsze potrzeby inwestycyjne korespondujące z wyznaczonymi celami strategicznymi kraju - dodaje podsekretarz stanu.
Przypomnijmy. Inwestycja jest zlokalizowana na terenie województwa śląskiego i małopolskiego, w powiatach: bielskim, oświęcimskim, wadowickim, myślenickimi i krakowskim.
Projektowana droga obejmuje budowę pełnego zakresu dwujezdniowej drogi ekspresowej wraz z węzłami, skrzyżowaniami, drogami poprzecznymi i dojazdowymi, umożliwiającymi połączenie z istniejącą siecią dróg.
Droga ekspresowa wyposażona będzie w obiekty inżynierskie: wiadukty, mosty, estakady, przepusty, przejazdy gospodarcze, przejścia dla zwierząt, obiekty ochrony środowiska (ekrany, siatki zabezpieczające przed dostaniem się zwierząt na drogę), bariery oraz oznakowanie poziome i pionowe. Droga na całej długości posiadać będzie odwodnienie przy wykorzystaniu kanalizacji deszczowej wraz z urządzeniami do oczyszczenia wody brudnej z nawierzchni drogi.
Dostęp do drogi odbywał się będzie przez projektowane węzły dwupoziomowe.
Aktualnie realizowany jest zakres prac przygotowawczych, który planuje się zakończyć w 2018 r. W ramach podjętych zobowiązań, prace przygotowawcze zakończą się uzyskaniem Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji (DŚU) i opracowaniem Koncepcji Programowej (KP).
Dyskusja: