Na sesji w tym tygodniu radni z Brzeźnicy usunęli ze statutu gminy zapisy o funkcjonowania stanowisk zastępców sołtysów. W 14 sołectwach gminy tacy zastępcy byli wybierani podczas zebrań wiejskich, razem z sołtysami.
Ich kompetencje ograniczały się do zastępstwa sołtysa w trakcie jego nieobecności. Szkopuł w tym, że taki przerost „społecznej" administracji nie miał żadnych podstaw prawnych.
Do rady o likwidację tych stanowisk wystąpił nadzór prawny wojewody małopolskiego, który zwrócił radnym uwagę na prosty fakt, iż taka funkcja w porządku prawnym Rzeczypospolitej w ogóle nie występuje.
Kontrolę nad działalnością sołtysa w zakresie bieżącego wykonywania zadań statutowych oraz tych wynikających z ustawy o samorządzie gminnym sprawuje rada gminy. Rada ma prawo żądania w każdym czasie wszelkich niezbędnych informacji dotyczących funkcjonowania i organizacji sołectwa.
Organizację i zakres działania jednostki pomocniczej, jaką jest sołectwo, określa rada gminy odrębnym statutem po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami. Statut określa w szczególności nazwę i obszar jednostki pomocniczej oraz zasady i tryb wyborów jej organów. Dodatkowo statut reguluje organizację i kompetencje organów sołectwa, jak również zakres zadań przekazywanych tej jednostce przez gminę oraz sposób ich realizacji.
W praktyce sołtys jest łącznikiem pomiędzy urzędem gminy, a mieszkańcami. Załatwia w ich imieniu bieżące sprawy społeczności, jest odpowiedzialny również za pobór podatków, ale to w ostatnich latach się zmienia,bowiem mieszkańcy w dobie przelewów internetowych sami opłacają sobie podatki.
Dyskusja: