Trzeba było na to czekać aż 17 lat.
Dzisiaj ważny dzień, kolejny raz potwierdzamy – dotrzymujemy słowa, jakkolwiek droga dojścia do tej inwestycji była absolutnie niełatwa - mówił podczas uroczystości rozpoczęcia budowy szef resortu infrastruktury i przypomniał, że pierwsze przymiarki do budowy obwodnicy Oświęcimia rozpoczęły się już w 2005 roku.
Adamczyk zaznaczył, że obwodnica Oświęcimia będzie stanowiła połączenie drogi krajowej nr 44 z nowo powstającą drogą ekspresową S1, a przez węzeł Kosztowy także autostradą A4. Sama obwodnica – wskazał minister – powstaje w ramach większej inwestycji, jaką jest budowa drogi ekspresowej S1.
Dzięki zaangażowaniu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (...) przygotowano wielkie przedsięwzięcie inwestycyjne, jakim jest przebudowa i budowa w nowym śladzie drogi ekspresowej S1 (...). Ta inwestycja już jest w bezpośredniej realizacji – maszyny pracują na budowie, sporo się już tam dzieje - mówił minister infrastruktury. -Można powiedzieć, że mieszkańcom miasta, ale także i regionu będzie po wybudowaniu tej drogi żyło się znakomicie lepiej, mając na myśli przede wszystkim komunikację samochodową - zaznaczył Adamczyk.
GDDKiA podpisała umowę na projekt i budowę 9-km obwodnicy Oświęcimia, będącej częścią drogi S1 wiodącej z węzła Kosztowy do Bielska–Białej, w lipcu 2020 r. Inwestycję realizuje firma Budimex za 467,6 mln zł. Zgodnie z harmonogramem budowa ma się zakończyć w 2024 r.
W ramach zadania powstanie dwujezdniowa droga krajowa klasy GP o długości 9 km, która przebiegnie po nowym śladzie, od S1 do istniejącej DK44. Powstaną trzy mosty: na Wiśle, Sole i Młynówce oraz wiadukt kolejowy. Na realizację kontraktu przewidziano 36 miesięcy. Do czasu budowy nie są wliczane okresy zimowe: od 15 grudnia do 15 marca.
Przy budowie obwodnicy szczególnego podejścia od wykonawcy będzie wymagał fragment drogi, który znajdzie się w sąsiedztwie byłego niemieckiego obozu Auschwitz. To Miejsce Pamięci wpisane jest na listę światowego dziedzictwa UNESCO. W związku z tym został opracowany raport, w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru, przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należy ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.
Obwodnica Oświęcimia to część zadania obejmującego budowę drogi ekspresowej S1 na odcinku Mysłowice – Bielsko-Biała. Jest czwartą częścią podzielonej na cztery odcinki inwestycji drogowej od węzła w Kosztowach do Bielska-Białej. Pozostałe to: węzeł Kosztowy II (z węzłem) do węzła Oświęcim (bez węzła), od węzła Oświęcim (z węzłem) do Dankowic, a także od Dankowic do węzła Suchy Potok (z węzłem) w Bielsku-Białej.
Docelowo cała droga S1 będzie liczyła 135 km długości. Stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1. S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Cała droga ma zostać oddana do użytku w 2024 r.
Tymczasem wciąż nie wiadomo, co z budową południowej obwodnicy w Wadowicach. Zapowiedziana w kampanii wyborczej w 2018 roku przez burmistrza Bartosza Kalińskiego (PiS) inwestycja po czterech latach nadal nie doszła do skutku. Jednocześnie ruch kołowy w mieście wzrósł, a kierowcy muszą spędzać czas na zakorkowanych ulicach.
Dyskusja: