Reklama zewnętrzna całkowicie zawłaszczyła przestrzeń publiczną w Polsce. Polski parlament przyjął ustawę, która daje samorządom konkretne narzędzia do wyeliminowania tego chaosu - informował w kwietniu na swoim Facebooku, poseł Robert Maciaszek, parlamentarzysta PO z naszego okręgu wyborczego.
Jak poinformował PAP Samorządowy, tzw. ustawa krajobrazowa weszła w życie z dniem 16 sierpnia ( niedziela) . Według założeń reguluje ona takie sprawy jak: umieszczanie reklam w przestrzeni publicznej, weryfikację istniejących parków krajobrazowych i innych stref dotąd chronionych. Samorządy otrzymają również szereg instrumentów prawnych w celu ochrony krajobrazu. Ustawa m.in. definiuje pojęcie reklamy, szyldu, krajobrazu, krajobrazu kulturowego, krajobrazu priorytetowego.
Ponadto nakłada m.in. obowiązek sporządzania przez samorząd wojewódzki audytu krajobrazowego. Mają być w nim zdefiniowane obszary krajobrazów priorytetowych. Dla tych obszarów sejmik województwa ma mieć możliwość ustalania norm prawnych dotyczących wysokości, kształtu budynków i ewentualnie stosowania materiałów miejscowych lub tradycyjnej architektury.
Samorządy wojewódzkie będą miały trzy lata na przeprowadzenie audytów krajobrazowych.
Jednym z najważniejszych zapisów nowej ustawy jest kara za wieszanie nielegalnych reklam, niezgodnych z tak zwanym gminnym kodem reklamowym, który będą musiały uchwalić lokalne samorządy. Zamiast grzywny, grozić może kara w wysokości czterdziestokrotność opłat reklamowych ustalanych przez gminy.
W Wadowicach pierwsze kroki do zmiany wyglądu niektórych kamienic podjęto już w 2013 roku. W trakcie konsultacji społecznych nie wszyscy właściciele kamienic w rynku i okolicy byli zadowolenia z proponowanych zmian. Czy teraz wizja ogromnych kar zmieni ich nastawienie? I drugie ważne pytanie - czy lokalne samorządy skorzystają ze swoich praw w tym zakresie?
Aktualizacja, 17.08.
Dyskusja: