Szef Stałego Komitetu Rady Ministrów Łukasz Schreiber tłumaczył we wtorek w Sejmie, że wyłączenie odpowiedzialności karnej urzędnika publicznego zapisane w projekcie specustawy nie dotyczy przywłaszczenia korzyści majątkowej bądź osobistej, a zapisy te odnoszą się do pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru.
Sejm we wtorek przystąpił pierwszego czytania rządowego projektu ustawy dotyczącego wsparcia uchodźców z Ukrainy. Na początku posiedzenia posłowie opozycji zwracali uwagę na zapisy w projekcie dotyczące bezkarności urzędniczej za czyny popełnione m.in. w czasie stanu wyjątkowego, trwania wojny napastniczej na terytorium sąsiedniego państwa, a także w czasie pandemii COVID-19.
Odnosząc się do tych wypowiedzi, Schreiber zwrócił uwagę, że zapisy w specustawie dotyczą art. 231 i 296 Kodeksu karnego, z wyłączeniem paragrafu 2, a więc z wyłączeniem przywłaszczenia korzyści majątkowej bądź osobistej.
A do kogo się odnoszą w takim razie w szczególności, co jest także zapisane w tej ustawie? Do pracowników samorządowych na podstawie wyboru - dodał minister.
We wtorek rano do zarzutów o "wrzutkę" do specustawy odniósł się premier Mateusz Morawiecki.
Jak podkreślił, "bardzo wielu samorządowców, także samorządowców z Platformy Obywatelskiej, prosiło nas o włączenie następującego przepisu".
Dał przykład strażaka, który żeby ratować życie dziecka, musi wyłamać drzwi, wybić szybę, a nie zastanawiać się, czy warto to zrobić.
Jest dobro wyższe i dobro niższe - powiedział szef rządu, zapewniając, że działania o charakterze korupcyjnym będą ścigane tak samo jak do tej pory.
W projekcie ustawy ws. pomocy uchodźcom z Ukrainy dodaje się do ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych artykuł, na mocy którego sprawca, w szczególności pracownik samorządowy zatrudniony na podstawie wyboru, nie popełnia przestępstwa przekroczenia uprawnień, niedopełnienia obowiązków, czy działania na szkodę interesu publicznego lub prywatnego oraz nie stanowi naruszenia dyscypliny finansów publicznych czyn, jeżeli miał miejsce w czasie: trwania wojny napastniczej przeciwko Polsce lub działań zbrojnych na terytorium: Polski, państwa członkowskiego UE, NATO, innego państwa graniczącego z Polską lub okupacji na tych terytoriach oraz obowiązywania na obszarze Polski stanu klęski żywiołowej, stanu wyjątkowego, stanu wojennego, stanu zagrożenia epidemicznego, stanu epidemii, a sprawca działał w celu: ochrony życia lub zdrowia wielu osób lub mienia wielkiej wartości, lub dobra o szczególnym znaczeniu dla kultury.
Warunkiem jest, że korzyść uzyskana lub w sposób uzasadniony oczekiwana przewyższa negatywne skutki wynikające z naruszenia prawa przez sprawcę, oraz uzyskanie korzyści lub jej uzasadnione oczekiwanie nie byłoby możliwe lub byłoby istotnie utrudnione, jeżeli czyn nie zostałby popełniony.
Rządowy projekt specustawy ma uregulować kwestie związane z legalnością pobytu Ukraińców w Polsce.
Zgodnie z proponowanymi zmianami, ukraińscy uchodźcy, którzy przybyli do Polski będą mogli również po potwierdzeniu tożsamości otrzymać numer PESEL, a ich pobyt w naszym kraju będzie uznawany za legalny przez 18 miesięcy. Ukraińcy, których pobyt w Polsce zostanie zalegalizowany, będą mogli podjąć tutaj pracę i uzyskać dostęp do opieki zdrowotnej. Ukraińscy uczniowie oraz studenci będą mogli kontynuować naukę w polskich szkołach oraz uczelniach.
Dyskusja: