KRAKÓW - Programy inwestycyjne na realizację tych projektów podpisali w czwartek samorządowcy i przedstawiciele rządu. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk obecny na uroczystości w siedzibie GDDKiA w Krakowie wyraził nadzieję, że w 2030 r. dostępność do polskich gór będzie taka sama jak do innych rozwiniętych ośrodków górskich, np. w Alpach.
Na rozbudowie infrastruktury drogowej skorzystają Wadowice. Minister Andrzej Adamczyk podpisał z burmistrzem Wadowic Bartoszem Kalińskim porozumienie w sprawie budowy obwodnicy południowej dla miasta.
Budowa południowej obwodnicy Wadowic w ciągu dk 28 obejmie prawie 1,5 km. W tym także budowę skrzyżowań, przystanków autobusowych, a także montaż urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, zbiorników retencyjnych i urządzeń oczyszczania wód.
Inwestycja obejmie budowę odcinka obwodnicy klasy GP (główna o ruchu przyspieszonym) o długości ok. 1,45 km od ronda gen. Leopolda Okulickiego na DK 52 do ul. Zegadłowicza (DK 28) na włączeniu do projektowanej drogi S52, czyli Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. W wyniku tych prac poprawią się warunki ruchu na skrzyżowaniu dk 28 z dk 52, a ruch z dk 28 (ulice Putka, Lwowska i Zegadłowicza) wyprowadzony zostanie poza centrum miasta.
Roboty mają się rozpocząć najpóźniej w 2024 r. i potrwają rok.
Do tego czasu gmina zobowiązała się przygotować inwestycje, czyli zakończyć wykupy terenów i sporządzić projekt. Część wykupów terenu została już przeprowadzona. Najważniejszym zyskiem Wadowic jest wynegocjowanie przez burmistrza Kalińskiego finansowanie inwestycji z budżetu państwa.
To porozumienie gwarantuje nam sfinansowanie tak potrzebnej i długo wyczekiwanej przez wszystkich mieszkańców naszego regionu inwestycji. Jestem po prostu szczęśliwy. Przed nami dużo pracy, ale ten pierwszy najtrudniejszy i najważniejszy krok właśnie wykonaliśmy. Mamy pieniądze – mówi Bartosz Kaliński.
Pierwszy etap inwestycji bierze na siebie Gmina Wadowice, która poniesie w 100 procentach koszty przygotowania zadania. Składa się na niego opracowanie dokumentacji projektowej dla całości przedsięwzięcia oraz uzyskanie ostatecznej decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej – ZRID. Do zadań gminy zgodnie z podpisanym dokumentem należy również m.in. wypłata odszkodowań za nieruchomości przejęte na mocy decyzji ZRID. Szacowany koszt tych wszystkich działań, który poniesie gmina Wadowice to 4 mln zł.
Później, w myśl porozumienia, GDDKiA sfinansuje w 100 procentach roboty budowlane. Ich koszt oszacowany został na kwotę 69 mln zł.
Podpisane w czwartek programy dotyczą siedmiu inwestycji w woj. małopolskim, w tym trzech na Podtatrzu.
Programy związane z Podtatrzem dotyczą: przygotowania dokumentacji projektowej do budowy dk 7 na odcinku Rabka-Chyżne, rozbudowy dwóch skrzyżowań na dk 47 z ul. Wojdyły i ul. Ustup na skrzyżowania typu rondo w Zakopanem, budowy obwodnicy Nowego Targu w ciągu dk 49 (etap I proces przygotowawczy).
Plan drogi na odcinku Rabka-Chyżne zakłada budowę drogi klasy GP (głównej, przyspieszonego ruchu) o długości ok. 35 km, węzłów drogowych z siecią dróg dojazdowych, obiektów inżynierskich, zabezpieczeń akustycznych, urządzeń ochrony środowiska i systemu odwodnienia. Kwestia klasy i przekroju drogi będzie wynikiem przeprowadzonych analiz w ramach studium korytarzowego oraz prognozy ruchu.
Zadanie „Rozbudowa dwóch skrzyżowań na dk 47 z ul. Wojdyły i ul. Ustup na skrzyżowania typu rondo w Zakopanem" obejmuje odcinek dk 47 o długości 220 m (od km 36+890 do km 37+110). Zakres zadania przewiduje budowę dwóch rond trzywlotowych, w tym ronda turbinowego na skrzyżowaniu dk 47 z ul. Wojdyły oraz ronda na skrzyżowaniu dk 47 z ul. Ustup. W ramach projektu poprawiona ma być też infrastruktura pomiędzy wokół – m.in. budowa chodników, przebudowa przystanków autobusowych. Okres realizacji robót budowlanych przewidziany jest na lata 2020-2021.
Zadanie „Budowa obwodnicy Nowego Targu w ciągu drogi krajowej nr 49" obejmuje prace przygotowawcze do budowy – sporządzenie dokumentacji technicznej, nabycie nieruchomości oraz badania archeologiczne). Efektem inwestycji ma być połączenie nowego przebiegu dk 47 z dk 49 w nowo projektowanym korytarzu, o długości ok. 5 km, stanowiącego obwodnicę Nowego Targu. Nastąpi też włączenie do istniejącej drogi krajowej nr 49 (ul. Jana Pawła II) w pobliżu planowanego nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 969, realizowanego jako obwodnica miejscowości Waksmund – Ostrowsko – Łopuszna. W ramach inwestycji powstaną cztery obiekty inżynierskie: jeden most i trzy wiadukty.
Zadanie „Budowa węzła drogowego w Wieliczce w ciągu dk 94" obejmuje odcinek drogi o długości 500 m w rejonie skrzyżowania z ul. Krakowską w Wieliczce. Plan zakłada budowę estakady o długości ok. 70 m z jezdnią dwupasową dwukierunkową – ma to ułatwić ruch pomiędzy Krakowem a Tarnowem. Realizacja robót budowlanych przewidziana jest na lata 2021 – 2022.
Rozbudowa drogi krajowej nr 28 na odcinku w Gorlicach obejmie ponad 7,3 km. w Gorlicach. Zakres zadania przewiduje m.in. rozbudowę skrzyżowań dk 28 z drogami wojewódzkimi 977. Poprawiona zostanie także infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Roboty mają się rozpocząć w 2024 r. i potrwają rok.
Inwestycja na południu Krakowa dotyczy odcinka autostrady A1 i zakłada rozbudowę istniejącego odcinka A4 o dodatkowy pas ruchu oraz budowę bezkolizyjnego przejścia dla pieszych przez łącznicę autostrady A4 (węzeł Kraków Południe) relacji Katowice – Zakopane. Planowany czas realizacji robót budowlanych to lata 2022-2024.
Dyskusja: