To miała być jedna z pierwszych decyzji, którą podejmie, gdy wygra wybory. Dotrzymał słowa. Gmina Wadowice wycofuje swoją skargę z Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Zdecydował o tym nowy burmistrz Bartosz Kaliński.
Zleciłem kancelarii prawnej Savas Radcowie Prawni wycofanie skargi gminy Wadowice, złożonej w dniu 2 sierpnia 2018 r. przez poprzedniego burmistrza Mateusza Klinowskiego do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, dotyczącą środowiskowych uwarunkowań dla budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, wydanej 2 lipca 2018 r. – napisał w piśmie do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Burmistrz Wadowic, Bartosz Kaliński.
Zaraz po wydaniu decyzji, w środę (28.11) do Wadowic przyjechał Andrzej Kollbek, dyrektor ds. inwestycji GDDKiA Kraków.
To bardzo ważna decyzja dla rozpoczęcia budowy tej drogi – przyznał dyrektor Kollbek, który w GDDKiA jest odpowiedzialny za budowę BDI.
Zdaniem GDDKiA, decyzja nowego burmistrza Wadowic Bartosza Kalińskiego daje możliwość rozpoczęcia procedury przetargowej dla tej inwestycji. Przez ostatnie lata spośród wszystkich 12 gmin, przez które ma przebiegać droga, Wadowice były jedyną, które sprzeciwiały się jej budowie. Podczas kampanii wyborczej burmistrz Kaliński deklarował, że jeśli wygra wybory, jedną z pierwszych decyzji, jaką podejmie, będzie wycofanie się z blokowania budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej.
Wadowice były przez lata jedyną gminą, która podstawiała nogę tej inwestycji. To spowodowało poważne opóźnienia. Strategia blokowania nie przyniosła gminie żadnych korzyści, co więcej ucierpiał na tym cały region – dodaje burmistrz Kaliński.
W sierpniu 2018 roku poprzedni burmistrz Wadowic Mateusz Klinowski, działając w imieniu gminy, zaskarżył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie decyzję środowiskową Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z lipca 2018 roku w sprawie budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Działając w imieniu gminy burmistrz Mateusz Klinowski wynajął kancelarię prawną Savas Radcowie Prawni Radkowiak – Kiedacz sp. p., która złożyła skargę do sądu administracyjnego. Gmina podpisała z kancelarią prawną umowę na kwotę 12,3 tys. zł.
Skarga gminy do sądu mogła spowodować dla inwestora, czyli GDDKiA, kolejną wieloletnią przeszkodę, która utrudniała planowanie inwestycji i przygotowanie jej do pozwolenia na budowę. Poprzedni burmistrz Wadowic złożył skargę do WSA wbrew oficjalnemu stanowisku Rady Miasta.
Trasa BDI (S52) o długości ok. 61 km biegnie przez 12 gmin i stanowi obwodnice sześciu miejscowości: Kóz, Kęt, Bulowic, Andrychowa, Wadowic oraz Kalwarii Zebrzydowskiej. Inwestycja ma charakter ponad lokalny. Początek trasy znajduje się w Bielsku Białej (węzeł Suchy Potok – połączenie S1 i S52), a koniec w Głogoczowie (węzeł Głogoczów – włączenie BDI do DK7).
Inwestycja będzie polegać na budowie dwujezdniowej drogi ekspresowej, odciążającej drogi krajową Nr 52 oraz odciążenia miejscowości zlokalizowanych przy tej krajówce od ruchu tranzytowego. Zakres prac obejmuje m.in. wykonanie 14 węzłów, m.in. w Adrychowie, Inwałdzie, Choczni, Wadowicach, Jaroszowicach i Kalwarii Zebrzydowskiej, a ponadto budowę mostów, wiaduktów, estakad, tuneli, przepustów, wykonanie dróg dojazdowych do obłsugi przyległego terenu, budowę urządzeń ochrony środowiska oraz trzech Miejsc Obsługi Pasażerów (MOP): w Kobiernicach, Choczni i Kalwarii Zebrzydowskiej. Zaplanowano także m.in. zabezpieczenia akustyczne oraz przejścia dla zwierząt.
Budowa ma się odbywać w pięciu etapach: od Bielska do Kęt (10,5 km), od Kęt do Bulowic (5,5 km), od Bulowic do Choczni (12,9 km), od Choczni do Jaroszowic jako obwodnica Wadowic (4,6 km), a także od Jaroszowic do Głogoczowa (27,4 km).
Dyskusja: