Czym jest PIT-11 i kto musi go rozliczyć?
PIT-11 to podstawa, która jest konieczna do złożenia rocznego zeznania podatkowego. Stanowi on informację o uzyskanych przez podatnika dochodach, zaliczkach pobranych na podatek dochodowy, a także wysokości składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. PIT-11 musi zostać rozliczony przez każdego, który uzyskał dochody w poprzednim roku podatkowym.
W PIT-11 zawierają się informacje o dochodach, przychodach, zaliczkach i kosztach. Ich źródłem może być praca, działalność wykonywana osobiście lub społecznie, umowa zlecenie, umowa o dzieło, a także m.in. prawa autorskie. PIT-11 musi nam zostać dostarczony przez podmiot odpowiedzialny za wypłatę wynagrodzenia. Zwykle jest to pracodawca.
Co należy wiedzieć o najnowszym PIT-11?
W 2022 roku obowiązującym formularzem jest PIT-11 w wersji 29. Dochody przedstawione w druku są opodatkowane według skali - wynosi ona 12% lub 32%. Obowiązkiem pracodawcy jest potrącić i odprowadzić od konkretnej skali środki na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne oraz zaliczki. PIT-11 stanowi dla podatnika informację potrzebną do dalszego rozliczania.
PIT-11 zawiera dane, które są potrzebne do rozliczenia rocznego, a konkretnie do wypełnienia formularza PIT-36 lub PIT-37. Wśród potrzebnych informacji wymienić należy: dochody, koszty uzyskania dochodów, a także zaliczki. W celu wypełnienia rocznego zeznania podatkowego, dane te należy przenieść do konkretnych rubryk w PIT-36 lub PIT-37.
Jak rozlicza się PIT-11?
PIT-36 lub PIT-37 są to główne rozliczenia podatkowe. Należy je dostarczyć do urzędu skarbowego w terminie do 30 kwietnia. PIT-11 nie należy nigdzie wysyłać. Potrzebny jest nam on do przeniesienia informacji na druki z rozliczenia rocznego. Jakie konkretnie dane nas interesują? Są to: przychody, koszty uzyskania przychodów, dochody, zaliczki oraz składki z PIT-11.
PIT-36 i PIT-37 posiadają sekcję o nazwie „Dochody/straty ze źródeł przychodów". Tam należy przenieść z PIT-11 informacje o dochodach, przychodach, zaliczkach i kosztach. Warto uważnie sprawdzić, czy dane wpisywane są w odpowiednią rubrykę. Informacje o składkach zdrowotnych należy przenieść do sekcji „składki społeczne" albo „składki zdrowotne".
ARTYKUŁ SPONSOROWANY
Dyskusja: