Co to jest CTR?
CTR, czyli Click Trough Rate, to najprościej mówiąc współczynnik klikalności – określa on stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń i jest wyrażony w procentach. W praktyce informuje nas, ilu użytkowników kliknęło link, banner, reklamę. Jak się oblicza CTR? Według bardzo prostego wzoru:CTR = (liczba kliknięć / liczba wyświetleń) x 100%. Przykładowo jeśli Twoja reklama wyświetli się 1000 osobom, a 250 zdecyduje się w nią kliknąć, to CTR wyniesie 25%. Oczywiście, im wyższy CTR, tym lepiej.
Do czego odnosi się CTR?
CTR ma znaczenie przede wszystkim w kontekście płatnych działań reklamowych w internecie – dzięki niemu możemy sprawować pieczę nad wynikami, optymalizować kampanie, sprawdzać, co przynosi rezultaty, a co nie oraz wyciągać wnioski. Z drugiej strony zastosowanie tego wskaźnika jest znacznie szersze – dotyczy on w zasadzie wszelkich działań marketingowych. Ma znaczenie w sytuacji, w sytuacji, w której przeprojektowujesz UX całej witryny, planujesz e-mail marketing, tworzysz powiadomienia push-up, jak i kiedy rozpoczynasz działania polegające na pozycjonowaniu strony.
CTR w organicznych wynikach wyszukiwania
Co istotne, CTR to wskaźnik istotny także w przypadku organicznych wyników wyszukiwania. W tym przypadku odnosi się on do liczby osób, które kliknęły w wyświetlany wynik w bezpłatnych wynikach w wyszukiwarce: https://sempai.pl/blog/ctr-co-to-jest-wspolczynnik-klikalnosci/. Daje Ci informacje, czy to, w jaki sposób wyświetla się Twoja strona w Google, jest atrakcyjne dla odbiorcy i czy zachęca go to do przejścia na stronę. CTR związany z wyświetlaniem strony w wyszukiwarce sprawdzisz za pomocą Google Search Console albo Google Analytics
CTR a słowa kluczowe
CTR warto obliczać dla konkretnych słów kluczowych. Dzięki temu dowiesz się, czy są one odpowiednio dopasowane do specyfiki strony oraz Twoich celów. W przypadku pozycjonowania na popularne słowa kluczowa nawet zdawałoby się niski CTR, np. na poziomie 10%, będzie prawdziwym sukcesem. Podobnie jest w kontekście fraz z tzw. długiego ogona.
Niski CTR może oznaczać, że Twoja witryna nie jest zoptymalizowana. Jeśli nie osiągasz w tym temacie dobrych wyników, mimo iż pozycjonujesz się na wiele fraz, prawdopodobnie wybrałeś frazy o niskim potencjale.
Co ma wpływ na CTR w organicznych wynikach wyszukiwania?
To, czy użytkownik kliknie link, czy nie, jest uzależnione od kilku kwestii. Są to przede wszystkim:
- Tytuł stron – jeśli jest niejasny i nie zdradza użytkownikowi, czego może się spodziewać po przejściu na stronę, możliwe, że nie zdecyduje się jej odwiedzić. Pamiętaj też, aby nie wprowadzać odbiorcy w błąd – nie obiecuj, że znajdzie na stronie coś, czego nie jesteś w stanie mu zapewnić. Tym samym lepiej unikać takich sformułowań, jak „tylko u nas największe rabaty", „jedyne miejsce, w którym kupisz X" – jeśli to nieprawda. Wtedy co prawda, użytkownik kliknie link, ale prawdopodobnie szybko opuści witrynę.
- Adres URL – jest długi, zawiły, niejasny? A może wskazuje na coś innego, niż czego spodziewasz się po witrynie? Zawiera ciąg cyfr? Taki adres URL może wzbudzić wątpliwości użytkownika.
- Meta description – czyli tekst pojawiający się bezpośrednio pod tytułem strony. Warto, aby oprócz słowa kluczowego i informacji na temat strony zawierał także Call To Action, czyli sformułowania, które zachęcają do wejścia na stronę.
CTR to jeden z najważniejszych wskaźników dotyczących skuteczności prowadzonych działań. Zastanów się, co jeszcze możesz zrobić, aby zwiększyć CTR – niezależnie od tego, czy planujesz reklamę Google Ads, czy może zależy Ci na dobrej widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania.
Dyskusja: