Jakie rodzaje płatności online są najchętniej wybierane?
Według badania „E-commerce w Polsce 2021" przeprowadzonego przez firmę Gemius, w ubiegłym roku aż 77% internatów przynajmniej raz dokonało zakupów online.[1] Tak duże zainteresowanie ofertą sklepów działających w sieci wynikało m.in. z ograniczeń w handlu tradycyjnym związanym z pandemią COVID-19. Lockdowny sprawiły, że Polacy kupują w internecie więcej i częściej niż przed pandemią ze względu na bezpieczeństwo, ale też wygodę i dostępność sklepów online. Jakie formy płatności były najchętniej wybierane?
Największym zainteresowaniem cieszyły się szybkie przelewy przez serwis płatności (70%), płatności mobilne (48%) oraz przelew tradycyjny (41%) i płatność kartą przy składaniu zamówienia (40%).[2] Porównując wyniki badania z poprzednią edycją, można zauważyć, że płatności online zyskują na popularności. W 2020 roku Polacy chętnie wybierali również wysyłkę za pobraniem (46%) oraz płatność kartą u kuriera przy odbiorze zamówionego towaru (45%). Spadek popularności opłacania zakupów dokonanych przez internet za pomocą gotówki oraz wzrost zainteresowania płatnościami online to wskazówka dla właścicieli sklepów działających w sieci, aby zapewnić klientom wybór i zaoferować im możliwość zapłacenia za towary w najwygodniejszy dla nich sposób.
Klient lubi wybór
Prowadzisz sklep internetowy lub planujesz jego założenie i zastanawiasz się jakie metody płatności zaoferować swoim klientom? Oczywiście najlepiej zdecydować się na te najchętniej przez nich wybierane, a więc na szybkie przelewy przez serwis płatności, płatności mobilne (np. BLIK), przelewy tradycyjne czy płatności kartą, ale też płatność przy odbiorze oraz za pomocą portfela mobilnego lub aplikacji. We wspomnianym badaniu zapytano ankietowanych co sprawia, że sklep online, z usług którego korzystają po raz pierwszy, wydaje się wiarygodny. Respondenci obok opinii w internecie o sklepie, możliwości płacenia za towary przy odbiorze oraz jasnej informacji o zwrocie i reklamacjach często wskazywali różne formy płatności do wyboru.
Zapewnienie internautom najwygodniejszej dla nich metody płatności online lub innej formy opłacenia zakupów wpływa więc na wizerunek sklepu. Duży wybór stanowi w tym przypadku również czynnik, który może zachęcić niezdecydowanych klientów, aby wybrali właśnie Twój sklep, a nie konkurencję z podobnym asortymentem, która oferuje do wyboru mniej metod płatności za zakupy.
Na co zwracać uwagę przy wyborze operatora płatności online?
Teoretycznie właściciel sklepu internetowego nie musi wprowadzać systemu płatności online i może przyjmować wyłącznie płatności przelewem na konto bądź za pobraniem. Ponieważ jednak prawdopodobnie zniechęci to sporą część klientów do dokonania zakupów, warto się zdecydować na udostępnienie płatności online. Wybierając operatora tego typu płatności, należy zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii. Ważna jest nie tylko wysokość pobieranej prowizji czy opłata aktywacyjna, ale też inne aspekty, jak np. oferowane metody płatności – więcej dostępnych form opłacenia zakupów to większa wygoda dla klienta. Oprócz tego w ten sposób możesz budować pozytywny wizerunek marki jako firmy wychodzącej naprzeciw oczekiwaniom internautów. Osoby kupujące online przykładają ponadto dużą wagę do kwestii bezpieczeństwa. Operatorzy płatności stosują różne zabezpieczenia potwierdzone certyfikatami, o których warto informować klientów – w ten sposób również budujesz wiarygodność swojej firmy i możesz zachęcić internautów do skorzystania z Twojej oferty.
[1] https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-w-polsce-2021.html
[2] https://allegro.pl/artykul/najpopularniejsze-metody-platnosci-online-7Gz3K16DVtm
REKLAMA
Dyskusja: