Influencer, czyli kto?
Samo słowo „influencer" pochodzi z języka angielskiego i można je dosłownie przetłumaczyć jako „osoba, która wywiera wpływ". Mówiąc dokładniej, chodzi o wpływ na decyzje zakupowe innych. Ale czy to oznacza, że za influencera można uznać na przykład dobrego przyjaciela, z którego polecenia kupiło się kosmetyk czy lodówkę konkretnej marki? No nie do końca.
Influencer:
- działa w przestrzeni internetu – ma swojego bloga, vloga lub profil w mediach społecznościowych,
- ma określoną, stałą publiczność – musi to być co najmniej kilkaset subskrybentów,
- budzi w swoich odbiorcach zaufanie na tyle, że jego rekomendacje mają przełożenie na ich decyzje zakupowe.
W ostatnich latach rola influencerów znacząco wzrosła. Stało się to wraz z rozwojem nowych mediów – rośnie zarówno liczba angażujących kanałów i profili w social mediach, jak i osób, które śledzą je regularnie i inspirują się, znalezioną tam zawartością.
Co istotne, działalność influencerów nie ogranicza się do jednego, konkretnego obszaru tematycznego. Wręcz przeciwnie – w tej branży panuje duże zróżnicowanie. Wpływ na odbiorców mają zarówno osoby prowadzące kanały beauty, jak i np. z obszaru motoryzacji, nowych technologii, podróży oraz wielu innych dziedzin. Liczy się bowiem nie tematyka kanału czy profilu, ale to, jak bliską relację ma influencer ze swoimi widzami. To ona sprawia, że zarekomendowane przez twórcę produkty czy rozwiązania mają szansę się dobrze sprzedać.
Jak działa influencer marketing?
Z uwagi na wzrost popularności twórców internetowych oraz to, jak efektywnie oddziałują na swoją widownię, marki coraz chętniej podejmują z nimi współpracę. To, jest właśnie influencer marketing. – Może on przybrać bardzo różne formy, w zależności od specyfiki działalności influencera, jak i oczekiwań firmy, która chce się wypromować – wyjaśnia ekspert z agencji Fabryka Marketingu. – Najważniejsze jednak, że jest to narzędzie, które działa praktycznie na każdym etapie „gotowości" klienta, do podjęcia zakupu – dodaje.
I rzeczywiście, influencer marketing może być wykorzystany np.:
- przy wprowadzaniu nowej marki na rynek – po to, aby uświadomić konsumentom jej istnienie i zainicjować kreowanie jej wizerunku,
- w ramach promocji realizowanej obecnie kampanii produktowej lub jako wsparcie dużej akcji promocyjnej,
- z myślą o wsparciu klienta przy wyborze konkretnego modelu produktu (influencer może np. przeprowadzić porównanie kilku wariantów produktu, wskazując na ich wady i zalety).
Zastanawiasz się, dlaczego to działa? Ponieważ w większości przypadków influencer marketing jest bardziej autentyczny niż standardowy komunikat reklamowy. Twórcy internetowi najczęściej dzielą się ze swoimi odbiorcami autentycznymi opiniami i podejmują współprace z markami, z których wartościami się zgadzają. A to wzmacnia wiarygodność zaprezentowanej recenzji czy nawet zwykłego lokowania produktu. Właśnie dlatego warto się przyjrzeć bliżej możliwościom, które daje ta forma promocji i jak najlepiej ją wykorzystać.
REKLAMA
Dyskusja: