Jakie kompetencje rozwija dobry manager?
Wieloletnie badania na managerach i zespołach pozwoliły wyselekcjonować najważniejsze cechy i kompetencje, jakie powinien posiadać każdy manager. Oczywiście lista cech nie jest zamknięta, a jej zawartość będzie różniła się pomiędzy firmami, branżami oraz poziomami stanowisk, jednak istnieje kilka najistotniejszych kompetencji, które należy szkolić bez względu na to, w jakiej rzeczywistości biznesowej pracuje manager.
Do tych cech należą tworzenie wizji i określanie celów do zrealizowania, rozsądne i przemyślanie zarządzanie wiedzą w zespole, skuteczna komunikacja oparta na partnerstwie, przewidywanie domniemanych przeszkód oraz motywowanie i wyzwalanie energii pracowników.
Tworzenie wizji
Wizja jest pożądanym stanem, jaki w przyszłości chce osiągnąć organizacja. Cechą dobrego managera jest wyznaczanie kierunku działań i pilnowanie, aby był on dla wszystkich zrozumiały. Ken Blanchard w książce „Przywództwo wyższego stopnia" opisuje wizję jako główny czynnik tworzący kulturę organizacyjną, na którą składają się wszystkie procedury i wartości obowiązujące w firmie, sposób zarządzania i normy zachowań. Wizja stanowi podstawę wszystkich zmian w organizacji.
Zarządzanie wiedzą i komunikacją
Równie ważny jest przepływ informacji w firmie i zarządzanie oraz archiwizowanie wiedzy. Manager oprócz odpowiednich narzędzi powinien również zainwestować w szkolenia, które pomogą mu zadbać o know how swojego zespołu, aby cenna wiedza nie znikała z organizacji razem z odejściem jednego z pracowników. Dodatkowo odpowiednio skatalogowana wiedza będzie ułatwiała wdrożenia, podejmowanie decyzji oraz zastępowanie stanowisk.
Motywowanie i wyzwalanie energii
W każdym człowieku istnieje wrodzona potrzeba do działania, jednak uczucie to bywa zmienne i zależne od czynników otoczenia. Właśnie dlatego mobilizowanie pracowników do działania i angażowanie ich, należy do jednej z najważniejszych kompetencji rozwijanych na moich szkoleniach dla managerów. Poprzez odpowiednio dopasowaną motywację pracowników można osiągnąć nie tylko wyższą wydajność, ale także budować poczucie przynależności i satysfakcję z pracy każdego członka grupy.
Rozpoznawanie przeszkód i kryzysów
Cechą dobrego managera jest rozpoznawanie oznak kryzysów i problemów, poczynając od wykrywania konfliktów w grupie, braku motywacji lub kłopotów z komunikacją, aż po sytuacje niewystarczających zasobów. Przeszkody rozpoznawać można dzięki odpowiednio dobranym wskaźnikom, doświadczeniu wyciągniętym podczas realizowania poprzednich projektów, a także wiedzy teoretycznej i praktycznej zdobytej podczas szkoleń dla managerów.
Jaki jest dobry manager?
To pytanie bardzo często pojawia się podczas szkoleń dla managerów, kierowników oraz brygadzistów. Każdy zespół, każdy pracownik, każdy problem wymaga innego podejścia i dostosowania narzędzi oraz metod pracy. Najważniejszą cechą dobrego managera jest poszukiwanie nowych rozwiązań, inspiracji, chęć do działania i innowacyjność, która owocuje we wszystkich pozostałych obszarach zarządzania zespołami.
REKLAMA
Dyskusja: