Awaria rozrusznika – co psuje się najczęściej?
Uszkodzenie rozrusznika to jedna z najczęstszych przyczyn awarii układu rozruchowego pojazdu. Potencjalnych przyczyn usterek tego podzespołu jest wiele. Awarii może ulec bendiks, czyli mechanizm sprzęgający, elektromagnes czy szczotki. Niektóre elementy, takie jak bendiks rozrusznika, można dokupić i dokonać regeneracji rozrusznika, awarie innych oznaczają konieczność wymiany podzespołu na nowy. Ważny jest także charakter awarii, jeżeli wynika ona z przegrzania lub uszkodzenia mechanicznego, naprawa części zwykle okaże się niemożliwa bądź nieopłacalna.
Jakie są objawy uszkodzenia rozrusznika
Teoretycznie symptomy wskazujące na problem z rozrusznikiem są dość charakterystyczne i łatwe do odczytania dla kierowcy. Łatwo jednak pomylić je z objawami generowanymi przez usterki innych podzespołów – np. akumulator.
Kiedy wsiadamy do samochodu i przekręcamy kluczyk w stacyjce, a mimo tego silnik pojazdu nie uruchamia się, występuje duże prawdopodobieństwo, że posłuszeństwa odmówił rozrusznik. W takich sytuacjach warto dokładnie wsłuchać się w reakcję samochodu, by móc samodzielnie ustalić wstępną diagnozę. Jeżeli po przekręceniu kluczyka słyszymy charakterystyczny stuk, ale później nic się nie dzieje, z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że uszkodzeniu uległ elektromagnetyczny włącznik rozrusznika. Wówczas bendiks nie zostaje przesunięty w stronę zębnika i nie występuje połączenie z kołem zamachowym silnika.
Innym przykładem usterki, która może sugerować problem z rozrusznikiem, jest zbyt wolna praca rozrusznika. Słyszymy wówczas, że mechanizm pracuje, jednak ze zbyt małą prędkością, by nadać wałowi korbowemu prędkość potrzebną do uruchomienia silnika. Często dzieje się tak, gdy zużyciu ulegną szczotki rozrusznika.
Jak już zostało wspomniane, objawy uszkodzenia rozrusznika łatwo pomylić z innymi usterkami w pojeździe. Bywa, że za problemy z uruchomieniem silnika odpowiada akumulator. Jeżeli po przekręceniu kluczyka pojazd nie reaguje, istnieje możliwość, że bateria jest rozładowana i nie dostarcza odpowiedniego napięcia, umożliwiającego wzbudzenie układu rozruchowego. Inną możliwą przyczyną jest uszkodzenie przewodów masowych, przez co rozrusznik nie otrzymuje prądu zasilającego.
Zepsuty rozrusznik w samochodzie – co robić i czego nie robić?
Kiedy rozrusznik w naszym pojeździe „kręci", ale nie może uruchomić silnika, powinniśmy zaniechać wykonywania wielu prób rozruchu. Rozrusznik jest silnikiem prądu stałego, który przystosowany jest do pracy krótkookresowej. Zazwyczaj swoje zadanie realizuje w kilka sekund, a przez cały okres jazdy samochodu pozostaje uśpiony. Jego praca przez czas dłuższy niż kilkanaście sekund może zakończyć się przegrzaniem elementów konstrukcyjnych (szczotek, szczotkotrzymacza, komutatora czy zębnika). Kierowca, próbując wielokrotnie uruchomić silnik bez efektu, może zatem pogorszyć sytuację i całkowicie zniszczyć rozrusznik, który w innej sytuacji mógłby zostać poddany naprawie czy regeneracji.
Co zatem robić, kiedy podejrzewamy, że rozrusznik w naszym samochodzie jest uszkodzony? Na początek warto sprawdzić stan napięcia akumulatora i wizualnie przejrzeć stan przewodów elektrycznych w pojeździe, by wykluczyć usterki innych elementów. Niestety awaria rozrusznika oznacza unieruchomienie naszego pojazdu i konieczność odholowania go do warsztatu mechanicznego w celu wymontowania rozrusznika i oceny jego stanu.
Specyficznym rodzajem awarii rozrusznika jest sytuacja, w której nie kończy on swojej pracy po uruchomieniu silnika samochodu. Może się tak zdarzyć, jeżeli zablokowaniu ulegnie bendiks, czyli mechanizm sprzęgający i nie rozłączy w porę połączenia rozrusznika z jednostką napędową. Inną możliwą przyczyną jest awaria stacyjki pojazdu. W takiej sytuacji konieczne jest natychmiastowe wyłączenie silnika pojazdu, które może uchronić rozrusznik przed całkowitym zniszczeniem.
Uszkodzony rozrusznik – pierwsze objawy awarii
Niekiedy zdarza się, że rozrusznik w pojeździe daje sygnały o swoim nadmiernym zużyciu jeszcze zanim dojdzie do awarii, która uniemożliwi uruchomienie pojazdu. Pierwszym symptomem dla kierowcy jest wydłużenie czasu, potrzebnego na start pojazdu – rozrusznik „kręci" dłużej niż zwykle przy odpaleniu. Inny objaw to głośna praca rozrusznika, która wskazuje na silne zużycie eksploatacyjne elementów – zwykle koła zębatego lub bendiksa. Kiedy zaobserwujemy takie problemy, warto zawczasu udać się do warsztatu, który przeprowadzi naprawę lub regenerację rozrusznika.
REKLAMA
Dyskusja: