Dziś internet to dla wielu osób podstawowe narzędzie pracy. Nawet chwilowe przerwy w jego dostawie mogą oznaczać przykre konsekwencje i straty. Nic więc dziwnego, że wiele firm, a także osób prywatnych chce się przed nimi zabezpieczyć. Ochronę stanowi SLA, czyli Service Level Agreement, czyli pisemna gwarancja jakości usług internetu. Na czym polega i czy faktycznie opłaca się z niej korzystać?
Czym jest SLA?
SLA, a dokładnie Service Level Agreement, to termin określający umowę dotyczącą poziomu oraz warunków świadczonych usług w zakresie IT. Mówiąc prościej, SLA zawiera zapisy, które są dla klienta zabezpieczeniem i gwarancją jakości wykonywanych przez dostarczyciela internetu usług i działań. Dokument SLA mówi np. o określonej dostępności do sieci czy czasie reakcji w przypadku awarii i usterek.
Co zawiera umowa SLA?
SLA to dokument spisany w formie umowy. Jest obowiązujący dla obydwu sygnatariuszy. Aby mogli się wywiązać z jej zapisów, wszystkie paramenty w niej zawarte powinny być mierzalne i konkretnie określone. Ułatwi to późniejszą weryfikację wywiązywania się z obowiązków, a także rozwiązywanie ewentualnych sporów.
To, co znajdzie się w umowie SLA, jest kwestią indywidualną i zależy od dostawcy internetu. Najczęściej jednak można się spotkać z paragrafami mówiącymi o tym:
- jaki jest czas reakcji w przypadku wystąpienia usterki i przerwie w nadawaniu sygnału – SLA powinien określać, po jakim czasie maksymalnie specjaliści zaczną pracę nad incydentem;
- jaki jest czas rozwiązania problemu, czyli przywrócenia dostępności aplikacji;
- jaka jest wysokość kar umownych, w przypadku niedotrzymania wyżej wymienionych okresów czasowych.
Oprócz tego ważne jest, aby umowa SLA zawierała:
- dokładny opis świadczonych usług, czyli dookreślenie przedmiotu, jaki jest objęty wsparciem serwisowym;
- określenie minimalnego czasu dostępności usługi;
- dokładną drogę zgłaszania awarii, np. telefonicznie, przez wewnętrzny system, mailowo;
- sposób monitorowania i raportowania działań – dzięki temu klient będzie miał wgląd w relacje prac naprawczych i serwisowych, a także będzie mógł zmierzyć skuteczność i poprawność prowadzonych działań.
Dlaczego warto podpisywać umowę SLA?
Umowa SLA to nowość na polskim rynku usług telekomunikacyjnych. Wiele osób prywatnych, a także firm nie zwraca uwagi na to, czy dostawca systemów, aplikacji czy internetu ją proponuje. Tymczasem jej obecność świadczy o wysokim poziomie usług. SLA oznacza, że dostawca jest pewny, że może dostarczyć usługi na określonym poziomie i gwarantuje, że będą one działać tak, aby klient mógł z nich korzystać bez większych przeszkód.
Obecnie SLA w Polsce coraz częściej pojawia się w przypadku ofert dla firm. Można się z nim spotkać, wybierając internet dla firm od UPC. Zalet jego posiadania jest wiele. Do tych najważniejszych zalicza się:
- zachowanie ciągłości świadczonych usług;
- monitorowanie systemu;
- gwarancja naprawy i usunięcia powstałych awarii;
- wzrost zaufania w oczach klientów;
- brak konieczności zatrudniania nowych pracowników;
- zmniejszenie ryzyka;
- zwiększenie wydajności pracy.
SLA a internet – na co można liczyć?
SLA coraz częściej stosuje się w przypadku usług internetowych dla firm. W zależności od dostarczyciela sygnału może on mieć różne warunki. Najczęściej jednak można spotkać się z gwarancjami SLA 12h i SLA 6h. Ta pierwsza opcja oznacza, że maksymalny czas rozpoczęcia naprawy zgłoszonej usterki wynosi 12 godzin, ta druga, że praca nad incydentem rozpocznie się do 6 godzin. Pakiety zazwyczaj dotyczą konkretnej ilości urządzeń. Aby zwiększyć bezpieczeństwo, warto SLA wykupić na wszystkie komputery w biurze. W przypadku, gdy warunki SLA nie zostaną dotrzymane i internet nie będzie działać, przedsiębiorstwo otrzyma wynagrodzenie za niedotrzymanie zapisów Service Level Agreement.
Ile kosztuje SLA dla internetu firmowego?
Wydawać by się mogło, że gwarancja ciągłości działania firmowego internetu będzie usługą drogą i dostępną tylko dla wielkich korporacji. Jest jednak zupełnie odwrotnie. Internet dla firm od UPC z ochroną SLA jest dostępny dla każdej działalności gospodarczej. Opłata za wykupienie ochrony nie jest bowiem wysoka i nie obciąża znacznie budżetu przedsiębiorstwa. W przypadku ochrony SLA 12H wynosi tylko 5 złotych miesięcznie, przy SLA 6H jej wysokość to 10 złotych miesięcznie. Kwota jest dodawana do podstawowego abonamentu internetowego. Co więcej, za tę cenę z ochrony może skorzystać kilka biurowych komputerów.
REKLAMA
Dyskusja: