Na polską zimę: opony zimowe czy całoroczne?
Brak konieczności sezonowej wymiany opon to kusząca wizja dla wielu polskich kierowców. W związku ze stopniowym ocieplaniem się klimatu i poprawą infrastruktury drogowej w naszym kraju można zaobserwować rosnącą popularność opon całorocznych nazywanych także oponami wielosezonowymi. Są one opracowane w taki sposób, by zapewniać użytkownikom bezpieczeństwo w każdych warunkach pogodowych. Produkt idealny? Niekoniecznie.
Tego typu opony są w rzeczywistości swego rodzaju kompromisem. Opony zimowe to natomiast produkt w całości przystosowany do jazdy zimą. Dlatego opony zimowe klasy budżetowej, jak te dostępne pod adresem https://www.sklepopon.com/opony/zimowe/debica, mogą sprawdzić się zimą równie dobrze, jak całoroczne modele klasy premium, które są nawet dwa razy droższe. Wówczas trzeba jednak kupić drugi komplet opon na lato. Dlatego, aby stwierdzić, co jest bardziej opłacalne, warto lepiej poznać różnice między oponami zimowymi a wielosezonowymi.
Opony całoroczne a zimowe – różnice
Większość dostępnych na polskim rynku opon całorocznych technicznie bazuje na oponach zimowych. Są to w rzeczywistości opony zimowe o nieco zmienionym składzie mieszanki gumowej oraz przeprojektowanym wzorze bieżnika.
W oponach zimowych stosuje się miękką mieszankę, która zachowuje elastyczność nawet w bardzo niskich temperaturach. Teoretycznie, mieszanka opon całorocznych powinna także spełniać ten warunek, ale jednocześnie zachowywać twardość przy wysokich temperaturach w okresie letnim.
Technicznie jest to niemożliwe do osiągnięcia. Dlatego producenci pracują nad składem mieszanki zbliżonym do zimowego, który możliwie mocno zabezpieczy oponę przed przyspieszonym zużyciem bieżnika w okresie letnim.
Czy opony wielosezonowe są dobre na zimę?
Producenci opon wielosezonowych polecają swoje produkty przede wszystkim kierowcom pokonującym niewysokie przebiegi roczne, poruszającym się głównie w warunkach miejskich (dobra infrastruktura drogowa, szybka reakcja służb na opady śniegu czy oblodzenie itd.). Innymi słowy, sami zdają sobie sprawę z pewnych ograniczeń posiadanych przez opony całoroczne względem opon zimowych.
Nie są one w stanie zapewnić tak dobrej, jak „zimówki" przyczepności w bardzo niskich temperaturach ani tak krótkiej drogi hamowania na jezdni mokrej, oblodzonej czy zaśnieżonej. Spisują się jednak w takich warunkach o wiele lepiej niż opony letnie. Ma to duże znaczenie, gdyż w związku z coraz łagodniejszymi zimami, niektórzy kierowcy mogą zdecydować się na jazdę na oponach letnich w sezonie zimowym. To duży błąd ze względu na bezpieczeństwo – opony całoroczne są dużo lepszym rozwiązaniem.
Podobnie w odwrotnej sytuacji, gdyż opony zimowe pozostawione na sezon letni, szybko zużywają się podczas jazdy w wysokich temperaturach. Przekłada się to również na ich parametry (m.in. na wydłużoną drogę hamowania). Opony całoroczne wysokiej jakości są zabezpieczone przed zbyt szybkim zużyciem na gorącym asfalcie, ale w większości przypadków nie dorównają parametrami oponom letnim.
Opony wielosezonowe czy zimowe?
Wróćmy jednak do głównej tematyki naszego tekstu, czyli porównania opon zimowych i wielosezonowych. Wydaje się, że w kwestii wyboru jednych i drugich najlepiej zaufać radom samych producentów.
Jeżeli w sezonie zimowym jeździmy rzadko, głównie na krótkich trasach, nieczęsto wybieramy się w długą trasę, w której podróżujemy z prędkościami autostradowymi, opony wielosezonowe mogą być rozwiązaniem dla nas.
Jednak przy takim sposobie użytkowania samochodu sprawdzą się również opony sezonowe klasy budżetowej. Zakup dwóch kompletów sezonowych klasy budżetowej, może okazać się mniejszym wydatkiem, niż opony całoroczne o odpowiednich parametrach. Dlatego zakup powinien być poprzedzony analizą potrzeb i możliwości finansowych.
Oznaczenia opon zimowych, letnich i wielosezonowych
Szukając opon na zimę, warto znać oznaczenia sugerujące przeznaczenie konkretnych modeli. Jedynym oficjalnym oznaczeniem opon zimowych jest znaczek płatka śniegu wpisany w trzy górskie szczyty (3PMSF - ang. Three-Peak Mountain SnowFlake). Sugeruje on, że opona spełnia wymogi niezbędne do zimowej eksploatacji. Zimowe opony często posiadają także oznaczenie M+S (Mud + Snow), czyli błoto i śnieg. Sugeruje ono, że opona dobrze poradzi sobie na drodze pokrytej śniegiem i błotem pośniegowym.
Warto jednak zaznaczyć, że sam znaczek M + S nie oznacza, że opona posiada homologację zimową. Producenci mogą umieszczać ten symbol na oponie, jeśli tylko uznają, że opona sprawdzi się na śniegu i błocie pośniegowym. Opona nie musi przejść w tym celu żadnych testów zewnętrznych.
Szukajmy zatem znaczka 3PMSF na oponach zimowych, ale również wielosezonowych. Samo znaczenie M + S na oponach określanych jako całoroczne nie zagwarantuje, że sprawdzą się, gdy spadnie śnieg.
Producenci często nazywają swoim modelom opon nazwy, które mogą podpowiedzieć co nieco o ich zastosowaniu. Napisy takie jak np. All Weather, All Seasons, 4Seasons pomogą nam określić, czy mamy do czynienia z modelem zimowym, czy całorocznym.
Należy jednak pamiętać, że niezależnie od tego, czy decydujemy się na opony całoroczne, czy wielosezonowe, muszą być one oznaczone symbolem 3PMSF.
Dyskusja: