Ograniczenie czasu pracy kierowcy
Praca zawodowego kierowcy potrafi być wyczerpująca. Spędzenie wielu godzin za kierownicą to wbrew pozorom męczące zadanie – zwłaszcza wtedy, gdy musimy wykonać je kolejny dzień z rzędu. Jazda wymaga od nas nieustannej uwagi i pełnego skupienia na drodze. Warto mieć na uwadze, że wykończony kierowca nie stanowi zagrożenia jedynie dla swojego zdrowia czy efektywności pracy firmy, ale także dla innych uczestników ruchu drogowego. Ponadto wszelkie potencjalne stłuczki mogą skończyć się uszkodzeniem przewożonego towaru. Z tego względu czas pracy kierowców jest dokładnie regulowany – zarówno pod kątem łącznej liczby godzin za kółkiem, jak i odpowiedniej długości przerw.
Zasad dotyczących tej kwestii jest naprawdę sporo, a poszczególne przepisy często nakładają się na siebie, przez co całokształt może być trudny do zrozumienia. Dokładne i aktualne omówienie regulacji można znaleźć na profesjonalnych portalach branżowych, takich jak ocrk.pl.
Kiedy kierowca nie pracuje?
Obowiązujące w Polsce przepisy określają kilka sytuacji, w których nie jest naliczany czas pracy kierowcy. Chodzi przede wszystkim o czas dyżuru, podczas którego nie była wykonywana praca, oraz nieusprawiedliwione postoje w czasie prowadzenia pojazdu. Do czasu pracy nie zaliczymy również przerwy, jeśli kierowca funkcjonuje na zasadach przerywanego systemu czasu pracy, oraz dobowego nieprzerwanego odpoczynku. Ostatni termin dotyczy najczęściej ciągłej przerwy trwającej co najmniej 11 godzin. W niektórych sytuacjach minimalna długość wynosi 9 godzin – wtedy w parze z takim odpoczynkiem musi iść druga przerwa wynosząca co najmniej 3 godziny. Dokładne zasady określające długość trwania dobowego nieprzerwanego odpoczynku znajdują się w kodeksie pracy.
Do czasu pracy kierowcy – oprócz samej jazdy i związanych z nią czynności – zalicza się między innymi przerwa śniadaniowa. Jej długość wynosi 15 minut i przysługuje ona kierowcom, którzy pracują w trakcie jednej doby co najmniej sześć godzin. Co więcej, jako odpoczynek lub przerwa nie jest liczony czas dotarcia do pojazdu, jeśli nie znajduje się on w miejscu zamieszkania kierowcy. Wyjątkiem jest jedynie transport promem lub pociągiem, podczas którego zapewniony jest dostęp do koi lub kuszetki. Oczywiście w takiej sytuacji nie wystarczy słowo kierowcy – przejazd, którego celem jest podjęcie pracy we wskazanym przez pracodawcę miejscu, należy odpowiednio udokumentować.
Zakazy jazdy kierowców ciężarówek
Warto na koniec wspomnieć, że istnieje też wiele dni, w których z zasady kierowcy samochodów ciężarowych nie mogą pracować normalnie ze względu na konieczność odciążenia ruchu drogowego. Chodzi między innymi o dni ustawowo wolne od pracy, takie jak Boże Narodzenie, Wielkanoc czy 1 oraz 3 maja – wszyscy wiemy, że polskie drogi są wtedy mocno zatłoczone. Ponadto są to na przykład określone godziny w okresie wakacyjnym, a także niektóre dni poprzedzające święta. Dodatkowo musimy mieć na uwadze wiele innych ważnych, egzekwowanych regulacji dotyczących transportu drogowego. O jakich zakazach dla ciężarówek powinien wiedzieć kierowca? Warto orientować się w tego rodzaju przepisach – ich złamanie wiąże się z dość wysokimi mandatami.
REKLAMA
Dyskusja: