Jak działa filtr cząstek stałych?
Obecnie w każdym nowoczesnym samochodzie z silnikiem Diesla jako część standardowego i obowiązkowego wyposażenia montowany jest tzw. filtr cząstek stałych. Ma za zadanie odfiltrowanie sadzy z gazów wydechowych, zapobiegając w ten sposób jej uwolnieniu do powietrza, którym oddychamy. Oprócz recyrkulacji spalin (EGR) i katalizatora, DPF zapewnia również niezawodne i skuteczne oczyszczanie gazów spalinowych. Aby zagwarantować prawidłową i stałą pracę filtra cząstek stałych, należy go poddawać ciągłej regeneracji. Może to jednak nastąpić tylko przy średniej temperaturze 600 ° C. Normalnie silnik rozgrzewa się do takiej temperatury, gdy samochód jedzie z pełną prędkością na długich trasach po autostradzie. Niestety w ruchu miejskim osiąga znacznie niższe temperatury spalania. W rezultacie nagromadzonej sadzy nie można całkowicie wypalić, a zatkanie się filtra DPF jest kwestią czasu. W najgorszym wypadku może to doprowadzić do znacznego spadku wydajności silnika i emisji trujących gazów spalinowych.
Oznaki zapchanego filtra DPF
Jak rozpoznać niedrożny filtr? Pierwszym widocznym znakiem jest świecąca się na desce rozdzielczej kontrolka informująca o całkowitym zatkaniu filtra DPF.
Poniżej przedstawiamy jeszcze kilka symptomów, które nie umkną uwadze doświadczonego kierowcy:
- utrata mocy silnika
- większe zużycie paliwa
- niemożność osiągnięcia przez pojazd maksymalnej prędkości
Wyczyść filtr DPF w swoim samochodzie, a nie wycinaj!
Oto kilka powodów, dla których nie opłaca się pozbywać filtra DPF z samochodu:
1. Samochód z usuniętym filtrem DPF nie może swobodnie poruszać się po drogach publicznych w krajach Unii Europejskiej ze względu na utratę homologacji. Zwiększone kontrole drogowe mają na celu sprawdzanie, czy urządzenie kontroli emisji w danym pojeździe nie zostało usunięte, wyłączone lub w jakikolwiek przerobione w celu zmniejszenia jego skuteczności.
2. Usunięcie filtra DPF i wprowadzenie emulatora zastępującego jego obecność jest nielegalne, traktowane jak wykroczenie i skutkuje karami pieniężnymi.
3. Pojazd bez filtra cząstek stałych traci na wartości. Trudniej go sprzedać w dobrej cenie kolejnemu nabywcy.
4. Samochód bez filtra DPF emituje do środowiska znaczne ilości pyłów i gazów spalinowych zawierających większą liczbę trujących cząstek stałych, co ma również niebagatelny wpływ na środowisko i zdrowie. Z powodu smogu na choroby serca i górnych dróg oddechowych cierpi w Polsce wiele osób.
Skutecznym sposobem na zregenerowanie filtra jest wyczyszczenie go metodą hydrodynamiczną za pomocą specjalistycznej maszyny.
Zalety czyszczenia metodą hydrodynamiczną :
1. Tańsze od usunięcia filtra – średni koszt to ok 400 zł netto
2. Bezpieczne dla powłoki katalitycznej filtra
3. Szybkie – (czyszczenie trwa zwykle ok. 60 min.)
4. Skuteczne - przywraca nawet do 100% pierwotnej pojemności filtra DPF
Gdzie można wyczyścić filtr DPF?
Najlepszym rozwiązaniem będzie udanie się do serwisów korzystających ze specjalistycznych maszyn firmy OTOMATIC z Andrychowa, największego producenta urządzeń i akcesoriów do regeneracji DPF w Europie, a także czyszczącej filtry metodą hydrodynamiczną. Wśród rosnącej liczby klientów OTOMATIC są warsztaty samochodowe, osoby prywatne, a także coraz częściej firmy transportowe, czy komunikacyjne.
Więcej na temat metody hydrodynamicznej oraz firmy OTOMATIC znajdą Państwo na stronie internetowej pod adresem: www.otomatic.pl/czyszczenie-regeneracja-dpf
}} Zapraszamy też na Facebook TUTAJ
Artykuł sponsorowany
Dyskusja: