Brama do internetu
Przeglądarka internetowa, po angielsku „web browser", jest programem komputerowym lub aplikacją mobilną, przeznaczoną do przeglądania i pobierania zasobów internetu. Za jej pośrednictwem można również odtwarzać pliki multimedialne – wystarczy zainstalować odpowiednie wtyczki. Istnieje wiele różnego rodzaju przeglądarek, które różnią się od siebie nie tylko szatą graficzną, ale również prędkością działania, synchronizacją ze swoją wersją mobilną, ilością dostępnych wtyczek, obsługą rozszerzeń czy też stopniem wykorzystywania zasobów komputera. Korzystając z różnych przeglądarek internetowych na jednym komputerze, można dostrzec różnice w wyświetlaniu przez nie stron internetowych. Z czego to wynika? Firmy tworzące przeglądarki stosują różną interpretację ogólnie przyjętych norm, jakie dotyczą kodu stron WWW.
Najpopularniejsze przeglądarki internetowe
Już od 2012 roku na pierwszym miejscu zestawienia, w którym wskazywane są najbardziej popularne przeglądarki internetowe, gości przeglądarka Google Chrome. Według najnowszych danych StatCounter (Browser Market Share) z września 2019 roku udział poszczególnych przeglądarek w całym rynku wynosi:
- 64 proc. Google Chrome,
- 15,5 proc. Safari,
- 4,4 proc. Firefox,
- 3,49 proc. Samsung Internet,
- 3,46 proc. UC Mobile,
- 2,65 proc. Opera.
Ranking ten dotyczy przeglądarek zainstalowanych na wszystkich urządzeniach podłączanych do internetu, czyli na komputerach, tabletach, smartfonach i konsolach. Jeśli jednak pod uwagę weźmie się wyłącznie przeglądarki wykorzystywane na komputerach, to udział lidera pozostaje bardzo wysoki – Google Chrome zainstalowane jest na 71 proc. desktopów. Na drugim miejscu jest przeglądarka Firefox z udziałem 9,5 proc., Safari ma 5,8 proc. udziału rynkowego, Edge 4,7 proc., Internet Explorer 4,4 proc., zaś Opera 2,5 proc.
W przypadku urządzeń mobilnych użytkownicy najczęściej wykorzystują takie przeglądarki internetowe jak:
- Google Chrome – 60,8 proc.,
- Safari – 20,3 proc.,
- Samsung Internet – 6,7 proc.,
- UC Mobile – 6,3 proc.,
- Opera – 2,97 proc.,
- Android – 0,75 proc.
Jak łatwo zauważyć, w tym zestawieniu w ogóle nie ma przeglądarki Firefox, za to Safari wykorzystuje co piąty użytkownik urządzeń mobilnych przy przeglądaniu stron internetowych.
Jak Chrome podbijało rynek przeglądarek internetowych?
Przeglądarka Google Chrome jest darmową aplikacją, która powstała we wrześniu 2008 roku, a 11 grudnia 2008 roku została wydana jej pierwsza stabilna wersja. Kod przeglądarki został napisany w oparciu o rozwiązania open source, ale częściowo też opiera się na pomysłach zaczerpniętych z innych aplikacji, w tym WebKit i Mozilla. Od wydania wersji 28., przeglądarka Google Chrome wykorzystuje silnik Blink.
Początkowo Google Chrome było przeglądarką dla systemu Microsoft Windows. Szybko zyskała ona popularność. Według StatCounter we wrześniu 2009 roku jej udział w rynku wynosił zaledwie kilka procent, ale systematycznie wzrastał z roku na rok. W 2013 roku Google Chrome mogło się pochwalić 35 proc. udziałem w rynku. W 2017 roku udział ten przekroczył 53 proc. Dziś to już ponad 60 proc.
Chrome na pierwszym miejscu w Polsce
W naszym kraju prym wiedzie bez wątpienia przeglądarka Google Chrome, której udział w rynku we wrześniu 2019 roku wynosił aż 78 proc. Daleko za nią jest Firefox z wynikiem zaledwie 6,7 proc. Na kolejnych miejscach znalazły się przeglądarki:
- Samsung Internet – 5,5 proc.,
- Opera – 4 proc.,
- Safari – 2,4 proc.,
- Edge – 1,6 proc.
Biorąc pod uwagę wyłącznie użytkowników komputerów, to wśród używanych przez nich przeglądarek nadal króluje Google Chrome, które ma 66 proc. udziału rynkowego. Na kolejnych miejscach są zaś takie przeglądarki jak:
- Firefox – 17,55 proc.,
- Opera – 8,5 proc.,
- Edge – 3,9 proc.,
- Safari – 2 proc.,
- Internet Explorer – 1,6 proc.
Wiemy też, które przeglądarki najchętniej wykorzystywane są na urządzeniach mobilnych. Ranking udziału przeglądarek na takich urządzeniach w Polsce wygląda następująco:
- Google Chrome – 85,5 proc.,
- Samsung Internet – 8,8 proc.,
- Safari – 2,3 proc.,
- Opera – 1,4 proc.,
- Android Browser – 0,7 proc.,
- Internet Explorer Mobile – 0,65 proc.
Od 2010 roku wyraźnie spadała popularność przeglądarki Firefox, na korzyść Google Chrome.
Dlaczego Google Chrome?
Z czego wynika popularność przeglądarki internetowej Google Chrome? Czy działa tu jedynie magia promocji i PR-u, jakimi cieszy się marka Google, czy też rzeczywiście jest to najlepsza dostępna obecnie przeglądarka? Trudno ocenić, ale w licznych, przeprowadzanych przez niezależnych ekspertów testach, wypada bardzo dobrze.
Google Chrome zadomowił się na komputerach czy urządzeniach mobilnych użytkowników na całym świecie. Użytkownicy przeglądarki Google Chrome chwalą sobie to, że ma ona wiele rozszerzeń, które można pobrać w sklepie Chrome Web Store. Część jest dostępna bezpłatnie, a za inne rozszerzenia, ułatwiające przeglądanie stron internetowych czy odtwarzanie mediów, trzeba dodatkowo zapłacić. W połączeniu z szybkim internetem światłowodowym UPC do wielu polskich domów, przeglądarka Chrome od Google z pewnością zadowoli nawet najbardziej wymagających użytkowników. Do jej plusów zaliczyć można m.in. możliwość przeglądania zasobów internetu w trybie incognito i bez zapisywania historii czy funkcję tłumaczenia, która pomaga czytać treści stron internetowych w innych językach. Google stale rozwija swoją przeglądarkę internetową i z pewnością zaskoczy wieloma nowymi rozwiązaniami.
REKLAMA
Dyskusja: