Niedawno zaktualizowano Krajowy Program Kolejowy. To w nim zawarto projekty, które będą realizowane w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych poszczególnych województw.
Jak informuje portal Rynek Kolejowy - dla Małopolski jedyną inwestycją kolejową z RPO na liście podstawowej jest rewitalizacja linii kolejowej nr 117 z Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckorony do Bielska-Białej na odcinku do granicy z woj. śląskim. Dla potrzeb inwestycji ma zostać opracowane studium wykonalności, które odpowie na pytanie m.in. o sens łącznika w Kalwarii Zebrzydowskiej.
Jak poinformowała Rynek Kolejowy Dorota Szalacha z zespoły prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych, obecnie prowadzone jest postępowanie przetargowe dla opracowania dokumentacji przedprojektowej na rewitalizację linii kolejowej nr 117 Kalwaria Zebrzydowska-Wadowice. A jednym z jego elementów jest właśnie studium wykonalności. Otwarcie ofert przetargowych planowane jest na poniedziałek (3.10).
Budowa tego łącznika mogłaby się przyczynić do skrócenia połączenia kolejowego na tej trasie. Obecnie pociąg jadący z Krakowa do Wadowic musi kilkakrotnie zmieniać tor jazdy.
Rynek Kolejowy przypomina, że podobna łącznica w Kalwarii Zebrzydowskiej już istniała, ale została rozebrana i pozostał tylko nasyp. W związku z tym, że obecne plany przewidują poszerzenie terenu inwestycyjnego, projekt napotyka na nowy problem - wykup ziem należących do Konwentu Ojców Bonifratów.
W latach 2006-2007 inwestycja natrafiła już na kłopoty w tej materii, dodatkowo nie było wsparcia tego pomysłu przez mieszkańców, a w kasie państwa nie było na to pieniędzy. Teraz może być inaczej - trasa kolejowa 117 jest wpisana w plany rządowego finansowania.
Wstępny koszt rewitalizacji tej linii to 24 mln zł, ale szacunki pochodzą z 2007 roku. Ostateczną cenę będzie można poznać dopiero po rozstrzygnięciu się przetargów, które przeprowadzone zostaną najwcześniej w 2018 roku.
Dyskusja: