W 2021 r. wykonane zostały badania geofizyczne, które są podstawą do dalszych badań geologicznych. W przyszłym roku powstanie projekt robót geologicznych i po jego zatwierdzeniu ogłoszony zostanie przetarg na wiercenia. Chodzi o ważną dla powiatu wadowickiego inwestycję, czyli budowę Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI).
BDI początkowo projektowana była w klasie GP. Status drogi ekspresowej otrzymała w maju 2016 r. decyzją Rady Ministrów. Ustalono wówczas przebieg drogi ekspresowej S52, która prowadzi od Cieszyna do Bielska-Białej (wcześniej S1), a następnie od węzła Suchy Potok do DK7 w Głogoczowie i dalej poprzez Północną Obwodnicą Krakowa do S7.
Odcinek S52 od węzła Suchy Potok do Głogoczowa o długości ok. 61 km będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Na tym odcinku powstanie 13 węzłów drogowych: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice, Skawina i Głogoczów.
Decyzja środowiskowa dla tej drogi wydana została w lipcu 2018 r., ale do tej pory nie jest ona prawomocna z powodu odwołań i skarg grupy mieszkańców. Wprawdzie 16 stycznia 2020 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargi wniesione na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, ale Stowarzyszenie „Inicjatywa Wolne Wadowice" złożyło skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA).
Nadal czekamy na rozstrzygnięcie NSA w tym zakresie - informuje Iwona Mikrut z GDDKiA w Krakowie.
Prace dokumentacyjne są kontynuowane. W kwietniu 2020 r. Minister Infrastruktury uzgodnił aneks do Programu inwestycji dla tej drogi, a 31 sierpnia 2020 r. podpisano aneks na dokończenie opracowania dokumentacji w stadium Koncepcji programowej do lutego 2025 r.
Ogłoszenie przetargu na realizację S52 Bielsko Biała - Głogoczów (Beskidzka Droga Integracyjna), w systemie Projektuj i buduj oraz podziale na pięć odcinków, powinno nastąpić w II połowie 2024 r.
Dyskusja: