W ostatnim tygodniu do wszystkich fundacji i stowarzyszeń w powiecie wadowickim rozesłano pisma z instrukcją dotyczącą prowadzenia rzetelnej rejestracji transakcji. Jak przypomina starostwo, organizacje mają obowiązek rejestrować transakcje przekraczające 15 000 euro i przechowywania informacji o nich przez pięć lat.
Ustawodawca nałożył również obowiązek analizy przeprowadzonych transakcji finansowych oraz wprowadzenia wewnętrznej procedury w zakresie przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy i finansowania terroryzmu.
W praktyce oznacza to, że w organizacjach powinna zostać wyznaczona jedna osoba, która czuwałaby nad przestrzeganiem procedur transparentności. Zgodnie z ustawą, kara za niewyznaczenie osoby odpowiedzialnej to trzy lata więzienia lub – jeśli nieświadomie popełnione przestępstwo – kara grzywny.
Niniejsze pismo prosimy potraktować jako przypomnienie o ciążących na Państwa organizacjach obowiązkach prawnych. Gdyby Państwa organizacja nie spełniała wymogów wskazanych w ustawie, wzywamy do jak najszybszego podjęcia działań porządkujących tę kwestię" - przypomina Starostwo Powiatowe w swym wystąpieniu do organizacji.
Jednocześnie urzędnicy informują, że nie wykluczają możliwości podjęcia dalej idących działań weryfikujących przestrzeganie przez podległe organizacje pozarządowe wymogów ustawy o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
Dyskusja: