Burmistrz Bartosz Kaliński i wicemarszałek Małopolski Iwona Gibas podpisali w poniedziałek (8.02) umowę na przebudowę dworca kolejowego w Wadowicach. Ponad połowa przedsięwzięcia pochodzić będzie z dotacji unijnej, pozyskanej z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
Wykonawca inwestycji „Etna" Piotr Job ze Skawiny ma sporządzić projekt, uzyskać wszelkie pozwolenia, a na końcu przeprowadzić kompleksową modernizację dworca PKP, począwszy od przebudowy i adaptacji nieczynnego budynku oraz jego rozbudowy o część dydaktyczno-edukacyjną, a skończywszy na kompleksowym wyposażeniu i zagospodarowaniu terenów wokół obiektu.
Na etapie pozyskiwania środków na realizację tej inwestycji jej wartość szacowano na około 15 milionów złotych, co oznaczało, że do otrzymanej dotacji musielibyśmy dołożyć z budżetu Gminy Wadowice prawie połowę, czyli około 7 milionów złotych. A na to naszego samorządu po prostu nie stać, bo mamy inne pilne wydatki. Nie daliśmy jednak za wygraną, sporządziliśmy specyfikację istotnych warunków zamówienia i ogłosiliśmy przetarg, do którego zgłosiło się aż osiem firm. Jedna z nich, ze Skawiny, zmieściła się w naszym budżecie. Co ważne firma Etna ma doświadczenie w tego typu inwestycjach, bo w ubiegłym roku zmodernizowała zabytkowy dworzec w Skawinie – mówi burmistrz Wadowic Bartosz Kaliński.
Zakres prac jest gigantyczny, ponieważ powierzchnia użytkowa ma blisko 1500 m2. Do zagospodarowania są aż cztery kondygnacje (piwnica, parter, piętro i poddasze), a całość ma zostać wykonana z materiałów najwyższej jakości tak, aby zabytkowy budynek zachował swój oryginalny, wartościowy, galicyjski charakter. Dworzec ma bowiem wpisywać się stylem i formą w historię ziemi Wadowickiej z okresu Galicji. Dlatego też fasada istniejącego budynku pozostanie w większości bez zmian.
W miejscu po istniejących barakach oraz toaletach znajdą się m.in.: szatnie, sanitariaty oraz sala dydaktyczno-wystawiennicza z podwieszonymi na szynach ściankami działowymi, co pozwoli na dzielenie jej na mniejsze sale. Wnętrze gmachu, na każdej z kondygnacji, zostanie podzielone na strefy, w których każda spełniać będzie swoją określoną funkcję. Na parterze pozostanie część gastronomiczna. Istniejąca sala restauracyjna zostanie zmodernizowana i połączona z tarasem, gdzie znajdzie się miejsce na kawiarnie.
W dalszej części zaplanowano strefę relaksu, poczekalnię oraz pomieszczenia kasowe PKP, których forma i styl skrupulatnie oddają ducha galicyjskiego dworca PKP. Tym bardziej, że cegła, uzyskana z rozbiórki ścian działowych budynku ma być wykorzystana jako posadzka w pomieszczeniach, co w połączeniu z zachowanymi żyrandolami, ławkami dworcowymi oraz kasami w pełni odda historię tego miejsca.
W północnej części zaplanowano budowę całkowicie nowego obiektu, który pomimo prostej i nowoczesnej formy wtopi się w istniejącą zabytkową zabudowę. Przejście z „galicyjskiego" do nowoczesnego obiektu prowadzić będzie przeszklonym korytarzem.
Na piętrze budynku zaplanowano nowoczesne centrum konferencyjne. Będzie w nim można organizować spotkania oraz szkolenia dla stowarzyszeń, organizacji oraz grup działających na terenie gminy, organizujących zajęcia dla lokalnej społeczności.
Kompozycja, jak również wyposażenie przestrzeni konferencyjnej zapewni wykorzystanie innowacyjnego sprzętu multimedialnego, szerokopasmowego internetu oraz innych form, które są niezbędne dla realizacji funkcji sali konferencyjnej. Sale zostaną wyposażone w system projekcji filmów, prezentacji, system inteligentnego oświetlenia, nagłośnienie. Znajdzie się również miejsce na salę muzyczną, gdzie zakupione zostaną m.in. pełny zestaw perkusyjny, wzmacniacz gitarowy i basowy, pianino elektryczne, kolumny czy mikrofony.
W pozostałej części poddasza zaplanowano małą salę konferencyjną, która poprzez swoją przeszkloną część, otworzy widok na główną salę. Pomieszczenie będzie mogło również pełnić funkcję ekspozycyjno–wystawienniczą. W przestrzeniach pierwszego piętra oraz poddasza, zaplanowano sanitariaty, biuro administratora budynku, pomieszczenie techniczne oraz magazynowe, które są niezbędne do funkcjonowania całego obiektu.
Cały obiekt dostosowany będzie do osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych z ograniczoną zdolnością ruchową.
Dyskusja: