Z pierwszym dniem lutego weszła w życie nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która zmieniła m.in. maksymalne stawki opłaty, których rada gminy nie może przekroczyć w uchwale w sprawie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
W nowej ustawie uchylono także przepis dający podstawę do wprowadzenia zwolnień przedmiotowych oraz ustanowienia dopłat. Zamiast tego wprowadza upoważnienie do zwolnienia właścicieli nieruchomości - w drodze uchwały rady gminy - w całości lub w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Nowe stawki opłaty za śmieci mają być uzależnione od przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem. Wyznaczono odpowiednie wartości procentowe, które określą odpłatność za wywóz śmieci w zależności od przyjętego przelicznika i od tego czy śmieci są segregowane czy nie.
I tak jeśli kwota obliczana jest "od osoby" to maksymalna opłata za posegregowane śmieci wyniesie ok 25 zł ( 2% od przeciętnego dochodu wg GUS); "od metra sześciennego" 8,95 zł za m sześć.; "od powierzchni użytkowej" 1,02 zł za m2; "od gospodarstwa domowego" 71,60 zł za gospodarstwo. W przypadku śmieci nieposegregowanych opłata będzie wyższa, ale nie będzie mogła przekroczyć dwukrotności stawek ustalonych za odbiór odpadów posegregowanych.
W wypowiedzi dla Polskiego Radia, Katarzyna Pliszczyńska z ministerstwa środowiska podkreśla, że gminy, w których opłata za śmieci przewyższa maksymalne stawki nowej ustawy "śmieciowej", powinny jak najszybciej podjąć nowe uchwały z właściwymi opłatami.
Oprócz wskazania maksymalnych stawek opłat nowelizacja doprecyzowuje też minimalną częstotliwości odbioru śmieci i kto w przypadku kilku właścicieli nieruchomości ma płacić za wywóz odpadów. Dużym znaczeniem dla gmin będzie także przyznanie im uprawnień służb podatkowych w przypadku egzekucji opłat wobec osób, które za śmieci nie płacą. Do tej pory mogły to robić jedynie Urzędy Skarbowe.
A do "ściągnięcia" jest wiele. Na podstawie danych z sześciu gmin powiatu wadowickiego ( na koniec 2014 roku) kwota , którą gminy mają do odzyskania od mieszkańców przekracza 300 tys zł. W Brzeźnicy to 42 575,14 zł, w Wieprzu 73 0517,50 zł, w Lanckoronie 29 939,10zł, w Stryszowie 19 075,82zł, w Kalwarii Zebrzydowskiej to 149 486,06 zł, a w Tomicach 24 310,60 zł. Przy czym, w pierwszym miesiącu 2015 roku te kwoty mogły ulec zmianie, tak jak w Tomicach, gdzie na 29 stycznia kwota zadłużenia obniżyła się do 12 397,20 zł.
Dyskusja: