Z badania wynika ponadto, iż Polacy chętnie dzielą się swoimi opiniami zakupowymi w social media, a aż 66 proc. Polaków planuje użyć smartfona w celach zakupowych.
Internet stał się dla Polaków kopalnią pomysłów na świąteczne prezenty. Od 2012 roku systematycznie wzrasta liczba osób szukających w sieci inspiracji, jakie upominki kupić najbliższym na Boże Narodzenie. Dwa lata temu zadeklarowało tak 29 proc. osób, obecnie jest to już 41 proc. Najczęściej dotyczy to ludzi młodych w wieku 18-24 lat, spośród których taką odpowiedź wybrało aż 50 proc. Niemal po równo w ten sposób prezentów szukają mężczyźni (42 proc.) oraz kobiety (40 proc.).
W celu porównania jakości produktu i jego ceny, konsumenci decydują się w przeważającej części na jeden z dwóch kanałów - tradycyjny lub internetowy. Jeszcze dwa lata temu dużo więcej osób wybierało porównywanie w systemie dwukanałowym (2014 r. – 40 proc., 2012 r. – 57 proc.).
Internet jako jedyne źródło porównywania cen i poszukiwania informacji o promocjach wykorzystuje 31 proc. osób.
Jednak, gdy już podejmiemy decyzję o zakupie, to wybieramy sklepy tradycyjne. Taką odpowiedź zadeklarowało 60 proc. badanych. Konsumenci chcą bowiem na żywo zobaczyć, dotknąć i wypróbować produkty oraz uzyskać porady sprzedawcy na ich temat. Pozostała grupa 40 proc. respondentów wybrała Internet. Dla porównania odsetek ten w 16 pozostałych przebadanych krajach wyniósł jedynie 36 proc. – wyjaśnia Magdalena Jończak, Dyrektor w Dziale Konsultingu Deloitte.
Proces zakupowy prezentów świątecznych w Polsce – od inspiracji po zakup
Ankietowani byli również pytani o udział prezentowych zakupów przez Internet w ogólnych wydatkach na upominki. W Polsce wyniósł on 38 proc. Pod tym względem lepsi od nas okazali się jedynie Brytyjczycy (51 proc.) i Niemcy (45 proc.). Najgorzej pod tym względem wypadli Portugalczycy (11 proc.) i Belgowie (15 proc.).
Jeśli sklepy tradycyjne to gdzie?
Decydując się na zakup prezentów w tradycyjnych sklepach, najczęściej wybieramy galerie handlowe (32 proc.) oraz supermarkety i hipermarkety (30 proc.). Spada natomiast zainteresowanie sklepami specjalistycznymi (17 proc., spadek w ciągu roku o 5 pp.).
Sklep internetowy wybieramy wówczas, gdy zamierzamy podarować najbliższym filmy (46 proc.) oraz płyty z muzyką (46 proc.), sprzęt elektroniczny (44 proc.) i gry komputerowe (43 proc.). Podobny trend utrzymuje się w innych krajach europejskich. Wyjątkiem jest sprzęt elektroniczny, który Europejczycy, kupują przede wszystkim w tradycyjnych sklepach. Z kolei zakup żywności przez Internet zyskał w Polsce jedynie 13 proc. zwolenników, a produktów związanych z urodą i zdrowiem 27 proc.
Szukamy w Internecie, ale kupujemy w sklepie stacjonarnym
Tylko 15 proc. Polaków zapytanych czy zdarza się im oglądać prezenty w tradycyjnych sklepach, a potem kupować je w Internecie, odpowiedziało, że nigdy tego nie robią. Aż 54 proc. ankietowanych zadeklarowało, że robi tak „czasem", a jedna czwarta, że „często". Z internetowej wyszukiwarki oraz internetowej porównywarki korzysta aż 9 na 10 ankietowanych Polaków. Pod tym względem wypadamy nieco lepiej niż reszta ankietowanych krajów. Ponad połowa Polaków potrzebnych informacji szuka także w mediach społecznościowych (reszta krajów 47 proc.).
Komputer vs urządzenia mobilne – kanał zakupów internetowych
W tym roku respondentów zapytano także czy swoich smartfonów używają lub zamierzają używać w celach zakupowych. Na pierwsze pytanie twierdzącej odpowiedzi udzieliło 25 proc. (o 6 pp. więcej niż rok wcześniej), a na drugie 66 proc. Polaków.
Polska wraz z Portugalią, Ukrainą, Rosją i Grecją znalazła się w grupie krajów, w których różnice pomiędzy tymi dwiema odpowiedziami sięgają ponad 25 proc., a to oznacza, że m-commerce w tych państwach ma jeszcze ogromny potencjał rozwoju. Badanie pokazało, że najbardziej dojrzałe rynki pod tym względem to Wielka Brytania, Niemcy, Szwajcaria i Luksemburg – mówi Jakub Rosiecki, Menedżer w Dziale Konsultingu Deloitte.
Dzielenie się swoją opinią w mediach społecznościowych
Jak wynika z badania, Polacy chętnie dzielą się swoimi zakupowymi spostrzeżeniami w social media. Aż 66 proc. z nas zamieszcza swoje opinie i rekomendacje na temat produktu, a 52 proc. informacje na temat ceny.
W mediach społecznościowych swoimi opiniami częściej dzielą się mężczyźni niż kobiety:
komentarz o produkcie/rekomendacja: 69 proc. mężczyźni v 63 proc. kobiety,
opinia o produkcie: 61 proc. mężczyźni v 52 proc. kobiety,
opinia/rada o cenach: 62 proc. mężczyźni v 42 proc. kobiety,
opinia o wyprzedażach/promocjach: 57 proc. v 43 proc. kobiety.
(DW)
Dyskusja: