W połowie lutego tego roku aż sześciu wykonawców wyraziło chęć budowy obwodnicy Zatora.
Koszt inwestycji zaproponowany przez firmę Mota-Engil Central Europe wynosi ponad 69 mln 670 tys. zł, natomiast IMB-Podbeskidzie wyceniło swoje prace na ponad 103 mln 628 tys. zł. Z kolei połowa wykonawców wyceniła koszty na ponad 70 mln zł (ponad 72 mln, 74 mln i 78 mln).
Okazuje się jednak, że żadna z ofert nie trafiła w limity zaplanowane przez GDDKiA.
W postępowaniu na projekt i budowę obwodnicy Zatora w ciągu DK28 złożono 6 ofert, w przedziale od 69 670 940,00 zł do 103 628 770,12 zł. Oferta z najniższą ceną o ponad 21 mln zł przewyższała kwotę, którą GDDKiA zamierzała przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia - informuje Iwona Mikrut z GDDKiA w Krakowie.
Zamówienie unieważniono.
Obwodnica ma być drogą klasy GP (główna przyspieszona) z jedną jezdnią. Oprócz budowy samej obwodnicy w ciągu DK28, przebudowany zostanie także odcinek drogi wojewódzkiej DW781, klasy G. Powstanie 5 obiektów inżynierskich , w tym dwa wiadukty, most i dwa przepusty, skrzyżowania, drogi dojazdowe do obsługi przyległego terenu, urządzenia ochrony środowiska (ekrany akustyczne, zieleń ochronna, przejścia dla zwierząt, ogrodzenie naprowadzające).
Projekt i budowa mają zostać zrealizowane w terminie nie dłuższym niż 36 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do terminu na etapie projektowania wliczane będą okresy zimowe, natomiast w przypadku realizacji robót do terminu realizacji już nie będzie wliczany okres zimowy (od 15 grudnia do 15 marca).
Obwodnica Zatora w ciągu DK28 realizowana będzie z wykorzystaniem technologii i standardu BIM. Building Information Modeling jest nowoczesną technologią, w której stosuje się trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów, uwzględniające wszystkie niezbędne informacje, do wykorzystania na każdym etapie inwestycji: od projektu przez realizację po odbiór prac. Oddział GDDKiA w Krakowie pod koniec 2017 r. podjął decyzję o przeprowadzeniu projektu pilotażowego z zastosowaniem BIM.
Dyskusja: