Zaraz po wyborach, w listopadzie 2018 roku, Wadowice odblokowały procedurę powstawania ważnej dla regionu inwestycji, którą jest Beskidzka Droga Integracyjna (BDI). Nowy burmistrz wycofał skargę swojego poprzednika na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, dotyczącą środowiskowych uwarunkowań dla tej budowy. Pisaliśmy o tym TUTAJ.
W tym samym czasie posłanka Ewa Filipiak postanowiła zapytać resort infrastruktury co dalej z inwestycją. Odpowiedzi udzielił podsekretarz Marek Chodkiewicz.
Okazuje się, że jeśli wszystkie założenia inwestycji udałoby się w końcu wykonać bez przeszkód, budowa BDI rozpoczęłaby się w 2024 roku a zakończyła w 2027 roku. Wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia na realizację inwestycji może nastąpić w II kwartale 2021 r., natomiast zawarcie umowy z wykonawcą rok później.
Przejęcie nieruchomości będzie możliwe z chwilą gdy decyzja ZRID ( Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej - przyp. red.) stanie się ostateczna lub gdy decyzji ZRID nadany zostanie rygor natychmiastowej wykonalności. Decyzja ZRID zatwierdzi podziały nieruchomości oraz określi działki, które przejdą z mocy prawa na własność Skarbu Państwa - wyjaśnia Ewie Filipiak resort infrastruktury.
Niestety wszystko wskazuje na to, że procedury ciągle mogą się opóźniać z powodu odwołań od decyzli środowiskowej złożonych przez wadowiczan z Inicjatywy Wolne Wadowice oraz Górnośląskiego Towarzystwa Przyrodniczego. Pod znakiem zapytania stoi też finansowanie samej inwestycji.
Przez ostatnie lata spośród wszystkich 12 gmin, przez które ma przebiegać droga, Wadowice były jedyną, które sprzeciwiały się jej budowie.
Trasa BDI (S52) o długości ok. 61 km biegnie przez 12 gmin i stanowi obwodnice sześciu miejscowości: Kóz, Kęt, Bulowic, Andrychowa, Wadowic oraz Kalwarii Zebrzydowskiej. Inwestycja ma charakter ponad lokalny. Początek trasy znajduje się w Bielsku Białej (węzeł Suchy Potok – połączenie S1 i S52), a koniec w Głogoczowie (węzeł Głogoczów – włączenie BDI do DK7).
Inwestycja będzie polegać na budowie dwujezdniowej drogi ekspresowej, odciążającej drogi krajową Nr 52 oraz odciążenia miejscowości zlokalizowanych przy tej krajówce od ruchu tranzytowego. Zakres prac obejmuje m.in. wykonanie 14 węzłów, m.in. w Adrychowie, Inwałdzie, Choczni, Wadowicach, Jaroszowicach i Kalwarii Zebrzydowskiej, a ponadto budowę mostów, wiaduktów, estakad, tuneli, przepustów, wykonanie dróg dojazdowych do obłsugi przyległego terenu, budowę urządzeń ochrony środowiska oraz trzech Miejsc Obsługi Pasażerów (MOP): w Kobiernicach, Choczni i Kalwarii Zebrzydowskiej. Zaplanowano także m.in. zabezpieczenia akustyczne oraz przejścia dla zwierząt.
Budowa ma się odbywać w pięciu etapach: od Bielska do Kęt (10,5 km), od Kęt do Bulowic (5,5 km), od Bulowic do Choczni (12,9 km), od Choczni do Jaroszowic jako obwodnica Wadowic (4,6 km), a także od Jaroszowic do Głogoczowa (27,4 km).
Dyskusja: