To proste. W taki ni jak teraz, gdy pyły szaleją w powietrzu warto sprawdzić filtr kabinowy w samochodzie, bo może się okazać, że wymaga on szybkiej wymiany.
Przekonał się o tym kierowca z Wadowic, który odkrył, że niedawno założony filtr w jego aucie nadzwyczaj szybko się zużył.
Takie powietrze. Filtr samochodowy kompletnie zatkany. Po lewej nowy. Jak żyć? Śmierdział smogiem jak diabli - napisał kierowca Marcin na Facebooku (zdjęcie powyżej).
Mało kto zdaje sobie sprawę z faktu, że - w zależności od wielkości auta i wydajności układu przewietrzania wnętrza - przez kabinę naszego pojazdu przepływa nawet 540 litrów powierza na godzinę.! Za jego jakość odpowiada wyłącznie niewielki filtr. Jego rozmiary są jednak złudne. W przypadku filtrów z wkładem węglowym, łączna powierzchnia czynna liczona jest w... hektarach! Dzieje się tak dzięki specjalnym mikrocząsteczkom węgla przypominającym swoją budową pumeks lub gąbkę.
Jaki filtr wybrać i jak często decydować się na jego wymianę, by cieszyć się czystym i zdrowym powietrzem w czasie samochodowych podróży?
Warto wiedzieć, że przed najgroźniejszymi cząstkami stałymi - PM10 - chronią już najprostsze, zbudowane z dwóch warstw materiału, filtry zwane często "papierowymi".
Każda z warstw odpowiada za filtrację cząstek innej wielkości. Pierwsza, najczęściej, zatrzymuje te o wielkości powyżej 5 mikrometrów. Druga - 1 mikrometra. Dla porównania, przeciętny ludzki włos ma średnicę około 70 mikrometrów.
Decydując się na wymianę filtra warto zdecydować się na droższy acz skuteczniejszy model wyposażony w trzecią warstwę materiału filtrującego z wspominanym już węglem aktywnym. Ten usunie również szkodliwe dla zdrowia gazy (benzol, ozon, dwutlenek siarki, tlenek węgla) i pomoże w neutralizacji zasysanych do kabiny, nieprzyjemnych zapachów.
Co ile wymieniać filtr?
Biorąc pod uwagę ilość przepływającego przez nie powietrza, nawet najprostsze filtry kabinowe mają zaskakująco dużą trwałość. Śmiało założyć można, że wkład filtra przeciwpyłkowego wytrzymać powinien około 15 tys. km. Oczywiście trzeba też wziąć pod uwagę specyfikę eksploatacji. Jeśli większość czasu spędzamy w gęstym ruchu miejskim zaleca się wymianę filtra kabinowego raz do roku.
W takim przypadku można założyć, że "kabinówkę" powinno się wymieniać przy okazji corocznej wymiany oleju. O konieczności wymiany zatkanego filtra poinformują was m.in. takie symptomy, jak nieprzyjemne zapachy coraz częściej wydobywające się z dysz nawiewów, czy notoryczne problemy z parującymi szybami.
Dyskusja: