Marcin Rusnarczyk, mistrz Polski baristów, z Etno Cafe z Wrocławia, był gościem restauracji Ogrodowa w Wadowicach. Lokal zorganizował dla swoich klientów degustację kaw różnego smaku, aromatu i pochodzenia.
Marcin Rusnarczyk ciekawie też opowiadał o tym, jak to jest z tą kawą i dlaczego gusta klientów się zmieniają.
Okazuje się, że dziś nie wystarczy mieć w lokalu kawę, to musi być dobry gatunkowo produkt, bo Polacy nauczyli się już odróżniać smak gorzkiej robusty od aromatycznej arabiki i potrafią docenić dobry produkt.
Rynek kawy w Polsce bardzo się zmienia. Nie rośnie jakoś bardzo wysoko, ale zmienia się jakość kawy, którą pijemy. Pijemy coraz więcej dobrej kawy. Też coraz częściej parzymy kawę prawidłowo. To widać choćby po tym, ile w Polsce sprzedaje się ekspresów automatycznych do parzenia kawy. Mamy jeden z największych wzrostów w Europie. Ale sprzedają się również i inne urządzenia. Zaczynamy więc odchodzić od tradycyjnego parzenia kawy w szklance. To bardzo dobry obiad - mówi nam Marcin Rusnarczyk.
Jak mówi mistrz Polski baristów, kawa wciąż ma wiele nieodkrytych zalet.
Kawa robi więcej dobrego niż złego. Wpływa na przemianę materii, poprawia humor, bo jeżeli pijemy dobrą kawę, to wydzielają się endorfiny, które poprawiają nam samopoczucie. Niestety nadmiar kawy rzeczywiście może prowadzić do problemów z krążeniem, jeśli pijemy po kilkanaście filiżanek dziennie - dodaje Rusnarczyk.
Jego zdaniem restauracje będą szukać swoich smaków, a trendy są takie, że odchodzi się od sieciowych hurtowników, a właściciele lokali inwestują w indywidualne kompozycje, które pozwolą klientom kojarzyć produkt z konkretną marką i miejscem.
Absolutnie kawa jest istotnym produktem dobrej restauracji. Przede wszystkim bardzo często kawa kończy obiad. Jeżeli kończymy dobrą kawą, to pozostaje też dobre wrażenie. Jeżeli skończymy kiepską kawą, to często pozostaje niesmak - komentuje Marcin Rusnarczyk.
Ostatnio restauracja Ogrodowa w Wadowicach wprowadziła do swojego menu kawę opartą o kompozycję Etno Cafe z Wrocławia. To kawa na mocnej podbudowie arabiki. Ze sprzedaży w lokalu całkowicie wycofano mieszanki z robustą.
Zdecydowanie arabika. Robusta jest to odmiana, która nie ma w sobie aromatów. Natomiast arabica daje nam właśnie to bogactwo. Do tej pory w kawie rozpoznano 1200 aromatów i wszystko to pochodzi z arabiki - dodaje mistrz Polski baristów.
Dyskusja: