Dla Burmistrza Mateusza Klinowskiego, który niestety nie może pochwalić żadnymi "imponującymi inwestycjami" w tej kadencji, przebudowa ulicy Lwowskiej jest teraz priorytetem.
Mateusz zamierza zdążyć z tą inwestycją na przyszłoroczne wybory samorządowe, dlatego podlegli mu urzędnicy dwoją się i troją, by sprawę dopiąć na ostatni guzik. W ten sposób chce zamknąć usta niedowiarkom i pokazać, że on też potrafi coś ładnego wybudować - mówi nam współpracownik burmistrza.
Niedawno urzędnicy złożyli wniosek do Starostwa Powiatowego w Wadowicach o wydanie pozwolenia na przebudowę ulicy Lwowskiej na całej długości od rynku aż do rodna przy moście na Skawie. Części tej inwestycji jest budowa nowej przestrzeni miejskiej tzw. "woonerfa".
Burmistrz zamówił projekt budowy woonerfa pracowni Markowe Ogrody sp z.o.o z Warszawy. Miasto zapłacił 243 tys. zł. Czym będzie osławiony woonerf?
Przebudowa odcinka ulicy Lwowskiej w praktyce ma oznaczać połączenie chodników z ulicą w jedną przestrzeń wyłożoną płytami. Choć burmistrz zastrzegł, że ruch samochodów nie zostanie tutaj wyłączony (wcześniej twierdził co innego), to w rzeczywistości na pewno nie będzie obywał się on w sposób płynny jak do tej pory.
Pierwotnie myślał o stworzeniu tutaj deptaka, ale ostatecznie uznał, że lepsza będzie strefa uspokojonego ruchu, gdzie piesi i rowerzyści mają pierwszeństwo. Jak to ujęli poetycko urzędnicy... "na tym odcinku Lwowska będzie łagodnie esować".
Na woonerfie ma zostać zasadzonych 25 drzew, pojawi się też 16 miejsc z ławkami. Ot i cała przebudowa. Tak naprawdę ten odcinek Lwowskiej poniekąd upodobni się do ulicy Zatorskiej, z tą różnicą, że nie będzie kostki. Budowa "woonerfa" ma kosztować ok. 3 mln zł.
Konsekwencją utworzenia tej strefy będzie między innymi kolejno przebudowa ulicy Poprzecznej, gdzie zostaną zlikwidowane miejsca parkingowe i wprowadzony ruch w obu kierunkach.
Co to jest ten „woonerf"?
Woonerf (za Wikipedią) to rodzaj ulicy w strefie zurbanizowanej, na której położono nacisk na wysoki poziom bezpieczeństwa, uspokojenie ruchu i wysokie walory estetyczne przy zachowaniu miejsc parkingowych i funkcji komunikacyjnej z priorytetem dla pieszych i rowerzystów. Woonerf jest w założeniu przestrzenią publiczną, która łączy funkcje ulicy, deptaku, parkingu i miejsca spotkań mieszkańców. Podstawą projektowania ulicy tego typu jest rezygnacja z tradycyjnego podziału przestrzeni między jezdnię i chodniki oraz zastosowanie elementów małej architektury, co zniechęca kierowców do ruchu tranzytowego.
Woonerf pojawił się w latach 70. XX w. w Holandii w reakcji na gwałtowny wzrost liczby samochodów w strefach wymagających szczególnej ochrony, m.in w rejonie szkół i stref zamieszkania.
Woonerfy znajdują się m.in. w Amsterdamie, Kopenhadze czy Berlinie. Jedna z pierwszych tego typu inwestycji w Polsce powstała w 2014 roku w Łodzi, na ul. 6 Sierpnia, w ramach budżetu obywatelskiego. Realizacja została pozytywnie odebrana przez mieszkańców, na ulicy znacząco wzrósł ruch pieszy. W związku z pozytywnym odbiorem woonerfów, do kolejnej edycji budżetu obywatelskiego zgłoszone zostało sześć wniosków o przekształcenie ulicy w woonerf.
Dyskusja: