Dla Burmistrza Mateusza Klinowskiego przebudowa ulicy Lwowskiej była priorytetem. Na sesji Rady Miejskiej w czerwcu przeforsowała zmiany w budżecie gminy, w którym na tę inwestycję przeznaczono ponad 14 mln zł.
Tymczasem jak się dowiadujemy, Urząd Miasta właśnie zawiesił swój wniosek o pozwolenie na budowę w Starostwie Powiatowym.
Prawdopodobnie powodem wstrzymania procesu inwestycyjnego, może być źle przygotowany projekt inwestycji. Starostwo w ostatnich tygodniach wskazywało na mankamenty projektu, urzędnicy mieli uzupełnić wniosek, czego nie zrobili.
Czy zatem burmistrz Klinowski wycofał się na razie z budowy woonerfa?
Burmistrz zamówił projekt budowy woonerfa w pracowni Markowe Ogrody sp z.o.o z Warszawy. Miasto zapłaciło 243 tys. zł. Przebudowa odcinka ulicy Lwowskiej w praktyce miała oznaczać połączenie chodników z ulicą w jedną przestrzeń wyłożoną płytami. Choć burmistrz zastrzegł, że ruch samochodów nie zostanie tutaj wyłączony (wcześniej twierdził co innego), to w rzeczywistości na pewno nie będzie obywał się on w sposób płynny jak do tej pory.
Pierwotnie myślał o stworzeniu tutaj deptaka, ale ostatecznie uznał, że lepsza będzie strefa uspokojonego ruchu, gdzie piesi i rowerzyści mają pierwszeństwo. Jak to ujęli poetycko urzędnicy... "na tym odcinku Lwowska będzie łagodnie esować".
Na woonerfie ma zostać zasadzonych 25 drzew, pojawi się też 16 miejsc z ławkami. Ot i cała przebudowa. Tak naprawdę ten odcinek Lwowskiej poniekąd upodobni się do ulicy Zatorskiej, z tą różnicą, że nie będzie kostki. Konsekwencją utworzenia tej strefy ma być między innymi kolejno przebudowa ulicy Poprzecznej, gdzie zostaną zlikwidowane miejsca parkingowe i wprowadzony ruch w obu kierunkach.
Co to jest ten „woonerf"?
Woonerf (za Wikipedią) to rodzaj ulicy w strefie zurbanizowanej, na której położono nacisk na wysoki poziom bezpieczeństwa, uspokojenie ruchu i wysokie walory estetyczne przy zachowaniu miejsc parkingowych i funkcji komunikacyjnej z priorytetem dla pieszych i rowerzystów. Woonerf jest w założeniu przestrzenią publiczną, która łączy funkcje ulicy, deptaku, parkingu i miejsca spotkań mieszkańców. Podstawą projektowania ulicy tego typu jest rezygnacja z tradycyjnego podziału przestrzeni między jezdnię i chodniki oraz zastosowanie elementów małej architektury, co zniechęca kierowców do ruchu tranzytowego.
Woonerf pojawił się w latach 70. XX w. w Holandii w reakcji na gwałtowny wzrost liczby samochodów w strefach wymagających szczególnej ochrony, m.in w rejonie szkół i stref zamieszkania.
Woonerfy znajdują się m.in. w Amsterdamie, Kopenhadze czy Berlinie. Jedna z pierwszych tego typu inwestycji w Polsce powstała w 2014 roku w Łodzi, na ul. 6 Sierpnia, w ramach budżetu obywatelskiego. Realizacja została pozytywnie odebrana przez mieszkańców, na ulicy znacząco wzrósł ruch pieszy. W związku z pozytywnym odbiorem woonerfów, do kolejnej edycji budżetu obywatelskiego zgłoszone zostało sześć wniosków o przekształcenie ulicy w woonerf.
Dyskusja: