W zaktualizowanym „Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 ( z perspektywą do 2025 r.)", który został przedłożony przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa Radzie Ministrów i już uchwalony przewiduje się wybudowanie 220,5 km nowych dróg krajowych w Małopolsce, w tym drogi ekspresowe i obwodnice, za prawie 12 mld 789 mln zł.
Znalazły się w nim inwestycje, których w poprzednim dokumencie nie było. To Północna Obwodnica Krakowa i Beskidzka Droga Integracyjna, obydwie w ciągu drogi ekspresowej S52.
Dlaczego tak się stało? Prawdopodobnie sytuację tę wymogły ostatnie badania natężenia ruchu w naszym regionie.
Z pomiarów prowadzonych w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu, w 2015 r wynika, że średni dobowy ruch wynosi w Małopolsce 14 580 pojazdów na drogach krajowych i jest o 3000 pojazdów większy od średniej krajowej. Dla Polski wynosi on 11 178 poj./dobę.
Największe natężenie ruchu na sieci dróg krajowych w Małopolsce panuje wokół Krakowa. Na Południowej Autostradowej Obwodnicy Krakowa A4 ruch wzrósł prawie dwukrotnie w stosunku do tego, który był pięć lat temu. Maksimum natężenia jest pomiędzy węzłami Kraków Tyniec – Kraków Sidzina i wynosi średnio 64 066 pojazdów na dobę - mówi nam Iwona Mikrut, rzecznik GDDKiA w Krakowie.
Celem głównym wskazywanym w „Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 ( z perspektywą do 2025 r.)" jest „budowa spójnego i nowoczesnego systemu dróg krajowych zapewniającego efektywne funkcjonowanie drogowego transportu osobowego i towarowego...poprawa gęstości i przepustowości głównych arterii..." oraz zaspokojenie oczekiwań mieszkańców związanych z bezpieczeństwem i szybką komunikacją.
Na terenie gminy Wadowice, od strony Andrychowa, BDI wchodzi w sąsiedztwie osiedla Pod Branciakiem. Powstaną trzy węzły komunikacyjne, w Choczni w rejonie wysypiska śmieci, w okolicach ul Zegadłowicza ( węzeł Wadowice) oraz dalej w okolicach klasztoru Pallotynów ( węzeł Jaroszowice). Węzeł Wadowice został zaplanowany tak by można go było połączyć ze wschodnią obwodnicą Wadowic, która ma być zrealizowana w ramach inwestycji miasta.
Trasa na terenie gminy Wadowice biegnie w większości w korytarzy Miejscowy Planu Zagospodarowania Przestrzennego z małymi korektami w rejonie w ulic Niwy i Góralskiej w celu odsunięcia od osiedla przy ulicy Parkowej w Wadowicach.
Niedawno obliczono wstępnie, że koszt budowy BDI będzie bardzo duży i wyniesie około 4 mld 340 mln zł. Droga budowana będzie prawdopodobnie etapami. Wadowice cały czas nie zgadzają się na przebieg drogi przez gminę w wyznaczonym przez GDDKiA terenie. Władze oprotestowały decyzję środowiskową, bez której inwestycja nie może ruszyć.
}} BDI w wariancie przyjętym do realizacji przez GDDKiA na terenie gminy Wadowice (przebieg drogi w fioletowej obwolucie)
Dyskusja: