Od wiosny zeszłego roku trwają prace przy budowie północnej części "Zakopianki". W ramach projektu powstanie także "węzeł Wadowice". Droga S7 będzie biła wiele rekordów, także pod względem przedsięwzięcia, które właśnie się rozpoczęło. Chodzi o wydrążenie tunelu pod Małym Luboniem, na odcinku S7 Lubień – Rabka Zdrój. Droga ta będzie najdłuższą tego typu budowlą w kraju.
Drążenie ponad 2 km tunelu pod górą Mały Luboń , na odcinku budowanej S7 pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą rozpoczęło się w poniedziałek (6.03) ok. godz.13.00. Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa wykonywanych robót dopuszczone są prace w ruchu ciągłym, 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu - informuje nas Iwona Mikrut z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jak informują budowlańcy wykonywanie robót bez przerw i postojów, przez 24 godziny na dobę wiąże się z występowaniem w górze naprężeń i odkształceń. Będą one na bieżąco monitorowane. Cały proces drążenia i zabezpieczania wyrobiska składał się będzie z kilku etapów. Ze względu na budowę geologiczną drążenie nie będzie wykonywane całym przekrojem tunelu, aby nie osłabić górotworu.
Na odcinku ok. 16,7 km budowanej drogi ekspresowej S7 pomiędzy Lubniem i Chabówką dwukomorowy tunel o długości 2,06 km stanowił będzie 12,3% całej trasy.
Dwukomorowy oznacza, że tak naprawdę powstaną dwa równoległe tunele i w każdym z nich będzie się odbywał ruch tylko w jednym kierunku czyli wydrążyć trzeba ponad 4 km otworów w górze Mały Luboń. Obydwie nitki tunelu będą wyposażone w wentylację oraz wszystkie niezbędne dla bezpieczeństwa ruchu urządzenia, włącznie z wyjściami awaryjnymi.
Zakończenie drążenia tunelu planowane jest pod koniec 2019 r.
Jako ciekawostkę inwestor podaje, że nad daszkiem umieszczonym nad wejściem do tunelu wykonawcy umieścili kapliczkę ze św. Barbarą, patronką górników, która została poświęcona 4 grudnia 2016 r. Budowa tunelu jest bowiem zakładem górniczym. Druga taka kapliczka stanie po przeciwnej stronie wylotu budowanego tunelu.
Na wszystkich trzech odcinkach S7 od Lubnia do Rabki Zdroju trwają prace ziemne przy wykopach i zakładaniu gwoździ gruntowych na skarpach ( w celu zabezpieczenia zboczy skarp ), deskowanie, zbrojenie i betonowanie obiektów mostowych. Betonowane są fundamenty, ale też podpory. Zaawansowanie prac jest różne, na różnych obiektach. W tym sezonie zimowym żaden z wykonawców nie ogłosił przerwy w pracach. Pracowali przez cały ten okres.
{gallery}TunelZakopianka{/gallery}
S7, która w swoim projekcie zakłada także też specjalny zjazd na Wadowice, będzie prawdziwą drogą w przestworzach. Powstanie aż 17 wiaduktów, na których znajdzie się aż jedna trzecia całości drogi. Do tego zaplanowane są dwa węzły drogowe Skomielna Biała i Zabornia. Na węźle Skomielna będą zjazdy na Wadowice i Nowy Sącz, natomiast na węźle Zabornia zjazdy na Nowy Targ i Chyżne. Trasa ta będzie częścią większej inwestycji, którą podzielono na trzy etapy i stanowić ma ważny element ekspresówki nr 7.
Dyskusja: