Obecnie puszczenie Pendolino na trasę Kraków – Zakopane mija się z celem. PKP IC poczeka z decyzją do zakończenia budowy przynajmniej dwóch łącznic, w Krakowie i Suchej Beskidzkiej.
W 2017 roku PKP Polskie Linie Kolejowe planują oddać do użytku łącznicę kolejową pomiędzy przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki. Ta inwestycja, poza korzyściami w połączeniach międzywojewódzkich, umożliwi uruchomienie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej co najmniej do Skawiny.
Łącznica w Suchej Beskidzkiej ma zostać oddana do użytku również w 2017 roku. Zyskają pasażerowie przede wszystkich pociągów aglomeracyjnych i PKP Intercity, które muszą (podobnie jak w Krakowie Płaszowie i Chabówce) zmieniać kierunek jazdy w Suchej Beskidzkiej, „tracąc" na manewry około 15 min - informuje portal Rynek Kolejowy.
Właśnie dlatego PKP Intercity i Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa myślą o skierowaniu pociągów klasy premium pod Tatry. Na początek wydłużony ma być jeden kurs, ale jeżeli połączenie cieszyć się będzie popularnością to istnieje realna szansa, by więcej pociągów Pendolino nie kończyłoby biegu pod Wawelem, lecz pędziło z Warszawy do Zakopanego.
Dobrym omenem dla powiatu wadowickiego jest budowa łącznicy kolejowej w Kalwarii Zebrzydowskiej. Inwestycja ta powinna się skończyć około 2022 roku. Trasa Pendolino mogłaby biec właśnie przez to miasto i Stryszów w stronę Suchej Beskidzkiej, dalej na Chabówkę i Zakopane. Raczej mało prawdopodobne, by trasa szybkiego pociągu biegła przez Wadowice.
Dyskusja: